Välkommen hit till min blogg



måndag 15 februari 2016

”Veronica kemulariae”


Denna har jag haft i nått år men tappat namnlappen på och tyvärr så är ju inte minnet med en ibland. Gogglat och kollat överallt vad den kunde heta men hittade ingen som var lik den, så jag frågade på Facebook på STA (svenska trädgårdsamatörerna) vad det kunde vara.


Fick svar att den heter ”Veronica kemulariae”  som inte är ett helt accepterat namn. Det är en kompakt form av Veronica gentianoides, Porslinsveronika. Den är ursprungligen från Georgien och Göteborgs botaniska trädgård har spridit den under namnet
Veronica kemulariae”. Detta är en klart odlingsvärd Veronica.







Den blir hos mig ca 10- 15 cm hög och bildar en fin matta. Har ett kompakt växtsätt. Blommar med ljusblåa blommor på korta stänglar i juni-juli hos mig. Den ska tåla torka bra. 

Som ung planta



Tyvärr så har den slagits ihop med Veronica gentianoides bland annat i STA:s frölista vilket är synd eftersom denna form är betydligt trevligare.
Ha det gott!!

8 kommentarer:

  1. Ser ut som en mycket trevlig veronica och betydligt kraftigare än sina inhemska vilda släktingar. Så himla trevligt när man lyckas få hjälp med namnen. Sociala media när de är som bäst.
    Allt gott
    Anette
    Anette

    SvaraRadera
  2. Så fin, vart får man tag på en sådan liten söt?
    Ha det bäst. Åsa

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag har frösått den men vt inte om det kommer upp nått än...men Gerben brukar sälja den

      Radera
  3. Vad man får lära sig mycket. Vid första anblicken trodde jag det var blomman man ofta får i gräsmattan. Och det är ju också en veronica (te- kanske). Blommorna är ju väldigt söta./ Britt

    SvaraRadera
  4. Tror att det är den jag har, har köpt min av Gerben :) Verkligen en trevlig liten sak :)Ha det gott/Monne

    SvaraRadera
  5. Tack för den! Jag samlar ju på Veronicor ( konstigt va? ) Och får kolla hus Gerben då :)


    Kram och ha det gott!

    SvaraRadera
  6. Tjusig! Hoppas bara att jag inte faller tillbaka i gamla banor och skaffar mig en massa nya vackra perenner.
    KRAM
    Susie

    SvaraRadera
  7. Jättetrevligt med växtpresentation. Ser, åtminstone på bild, helt fantastisk ut.
    Ha det gott! /Anja

    SvaraRadera

Till alla som skriver i min blogg. Tack för din kommentar, den värmer!

Om du inte har en egen blogg eller en g-mailadress, klicka i Anonym så kan du skriva en rad ändå.
Berit