Välkommen hit till min blogg



onsdag 7 januari 2015

Scrophularia macrantha.


 
Vissa växter har man aldrig sett och aldrig hört talas om, detta är en sådan växt som jag inte visste något om. Det var en som visade den på Allt om trägårds forum för ca 3 år sen och jag tyckte då att den var underbar. Då hösten kom så erbjöd hon mig frön av den och naturligtvis så tackad jag ja…nått jag inte ångrar för den blir bara finare och finare för varje år.

Den heter Scrophularia macrantha, den har inget svenskt namn. Det är en flenörtsväxtart som beskrevs av Edward Lee Greene och Stiefelhagen. Scrophularia macrantha ingår i släktet flenörter, och familjen flenörtsväxter. Är en sällsynt vildblomma från de södra bergen i New Mexico och Arizona.
 

Blommar med rörformade röda blommor, kallas Redbirds-in-a-Tree i Amerika och det förstår man då man kollar blomman nära.
 
Den blommar hos mig i Juli- frosten tar den. Har fina sågtandade blad också. Blir ca 40 -60 cm hög och vill stå i sol.

 
Pollineras av kolibrier, men det finns någon insekt i Sverige som kan göra det också, eftersom jag får frön av den.

Ha det gott!!

11 kommentarer:

  1. Å så fin den var.Härlig färg.
    Ha det fint.

    SvaraRadera
  2. Vilken vansinnigt vacker växt! Så skira blommor och de där tandade bladen... Ursnyggt!
    Hojta gärna till om du har några små frön att sälja ;)

    Kram

    SvaraRadera
  3. Faller man inte för denna så måste det vara något "fel" på en :-)! Så ljuvligt vacker är den!
    Vilken "Botan" ska du?

    /Anja

    SvaraRadera
  4. Wow - vilken snygging! Förstår att du föll för den!
    Kram Nora

    SvaraRadera
  5. Men vilken snygging, och tänk att den klarar att övervintra så långt norrut. Kul!

    Ha det gott!

    SvaraRadera
  6. Det var en häftig en! Inte undra på att du föll för den:) Vi ses snart:) Ha det gott/Monne

    SvaraRadera
  7. Vilken fin och spännande växt!
    Ha en bra dag!

    SvaraRadera
  8. Vilken läcker växt.
    Har du några frön ,så skulle jag gärna vilja köpa av dig.
    Ha det gott.

    SvaraRadera
  9. Alltid något kul hos dig Berit. Du är makalös duktig.
    Annika

    SvaraRadera
  10. Vilken fin blomma, jätteintressant att få berättat om den!

    SvaraRadera
  11. Förstår att du föll för den, vilken raring.

    Allt gott
    Anette

    SvaraRadera

Till alla som skriver i min blogg. Tack för din kommentar, den värmer!

Om du inte har en egen blogg eller en g-mailadress, klicka i Anonym så kan du skriva en rad ändå.
Berit