Välkommen hit till min blogg



tisdag 20 maj 2014

Den första späda grönskan…


Igår slog Dicentra canadensis, silverhjärta ut. För första gången så har jag fått se den blomma, har haft den säkert i 5 år utan att den blommat. Den vissnar ner helt efter blomning och har ett skirare bladverk än sjömanshjärtat som är en släkting till den.




Nu blommar Fritillaria meleagris, Kungsängslilja med sina rutiga klockor.



Corydalis solida ’Frodo’ stor nunneört.



Mertensia alpina



Många av mina primulor har både farit illa och dött i vår snöfattiga och blöta vinter men några har sakta börjat vakna till liv.

Primula maximowiczii som jag trodde hade gått bort, har nu startat sin blomning. Detta är en våningsviva så jag hoppas att jag kanske i år får en andra våning på denna röda viva.



Primula ’Wanda’,Violviva har också börjat nu.



Träden och buskar står med musöron och många har slagit ut, man kan ana en viss grön ton på gräsmattan som är grön på vissa ställen. Jag fullkomligt älskar denna nya underbara späda grönska.


Ha det gott!!


8 kommentarer:

  1. Blir lika fascinerad varje gång när man inser hur otroligt olika våra landsändar är. Här är det mesta av det du visar underbara bilder på, överblommat och den där första skira grönskan har nu övergått till mer bestående grön färg:) Härligt att det nu är försommar/sommar i hela landet:) Ha det gott/Monne

    SvaraRadera
  2. Du har allt det fina kvar, här är det den vackraste tiden nu när vi fortfarande har dom olika gröna tonerna. Ha det fint/Carita

    SvaraRadera
  3. Vilket vackert silverhjärta och bladverket är ursnyggt, Frodo också jätteläcker, ja det är förstås söta allihop, men vissa går ju direkt in i hjärtat.
    /Anette

    SvaraRadera
  4. Jag har nyligen skaffat mig Silverhjärtat hoppas att den trivs här hos mig. Så fin är den.

    Nu gäller det att njuta av all den späda grönskan och det som börjat blomma.
    INNAN MYGGEN :O( Den har börjat visa sig.
    Så bra att Maximowiczii har börjat blomma här har den bara knopp ännu.
    Lika spännande varje vår om växterna dyker upp. Här har gentianorna som jag har i ett stenparti försvunnit. Inget kul bara att skaffa nytt.

    Ha det gott

    SvaraRadera
  5. Så himla vackert ditt silverhjärta är!
    Tänk att nu är vi äntligen här, när det grönskar igen. Helt underbart :-)

    Ha det gott
    Kram
    Heléne

    SvaraRadera
  6. Vilka fina bilder! Här har grönskan kommit längre än hos dig, men den är fortfarande så där härligt ljusgrön och fräsch.
    Kram!

    SvaraRadera
  7. Hej hej Berit! Måste få tacka så mycket för att jag fick komma! Det var ett mysigt besök och bilderna blev riktigt bra tycker jag. Tråkigt bara att du ska behöva ha den där värken <3 Jag håller på och skriver ihop det sista i det tidiga våravsnittet och tänker att jag mailar dig det när det är färdigt så du får tycka och tänka. Ikväll kändes det nästan åska i luften och nu regnar det här. ojoj..känns som om allt spricker ut i morgon..

    Kram Laila

    SvaraRadera
  8. Hejsan Berit!
    Silverhjärtat se helt underbar ut! Min P.maximowiczii har hoppat över blomningen i år ;-(.
    Det är så roligt alltid att läsa din blogg så här års när jag får uppleva våren i repris. Hos oss är det högsommar trots att vi har många dagar kvar av maj. "Allt" blommar redan vilket gör att jag känner viss stress. man hinner liksom inte med utvecklingen och huvudsaken av tiden går åt jakt! Jakt på liljebaggar, svampsjukdom i aklejorna och sniglar och snäckor av alla slag. Och, däremellan vattna krukor ...
    Just nu skulle jag gärna byta plats och ort med dig! /Anja

    SvaraRadera

Till alla som skriver i min blogg. Tack för din kommentar, den värmer!

Om du inte har en egen blogg eller en g-mailadress, klicka i Anonym så kan du skriva en rad ändå.
Berit