Välkommen hit till min blogg



söndag 28 juli 2013

Mycket fluff nu…

Här uppe i norr har vi nu underbart väder nu. Jag njuter!! Jag rensar och flyttar växter på kvällarna för på dagarna gör jag inte mycket. Idag blev då gräset klippt eftersom vi väntar regn och min gräsmatta blir så fort brun och torr på vissa ställen om jag klipper den då det är torrt och varmt.

En riktig ”fluff” blomma är Filipendula multijuga ´Hjordis´, ett lågt älggräs blir ca 30-40 cm hos mig, blommar med rosa blommor i juli-augusti. Den har ett underbart bladverk med röda nerver, och sprider sig inte. Jag har min i halvskugga. Den har spårats till Norge på en plantskola men tyvärr så hade ägarinnan avlidet så var ursprungsplantan kommer ifrån är det ingen som vet. Det är Ove Jaktlund som namngivit den till ’Hjordis’ efter ägarinnan som hette Hjördis Åkre.



En annat fluff som svävar högt upp i luften är Thalictrum speciosissimum, Daggruta. Den blir ca 150 cm hög och får limegula blommor och har gråa blad. I år är den tidigare att blomma än den brukar här uppe. I normala fall i augusti, men inget är ju normalt i år.

Hydrangea paniculata 'Praecox' Tidig syrenhortensia (Månskenshortensia)Den blir ca 1-1,5 meter hög ( fast jag har sett högra) Blommar med vita, platta blomklasar  Den blommar på ”gammal” ved och ska inte klippas ner hårt. Jag klipper inte min något endast om någon gren är avbruten av snötyngd.



Hydrangea arborescens grandiflora’ Närpes’en helt underbar Hortensia som har vackra blad, fina blommor, blommar länge och luktar. Kan man begära mera???


Lilium 'Elodie' (Asiatiska Gruppen).En lilja som börjat blomma hos mig som så många andra. Den här gillar jag jättemycket och har den på två ställen i min trädgård.

Hemerocallis 'Schnickel Fritz' En Daglilja som är dubbelt cremefärgad. Denna har jag köpt av en från Piteå som samlar på dagliljor, hon brukar vara på en växtmarknad i slutet av augusti hos Ulrika och sälja underbara dagliljor.


Zigadenus elegans, grönlilja som snart har blommar över.


En alldels ny bekantskap är denna perenn som jag sått i år, Scrophularia macrantha. Den har inget svenskt namn men blommar med rörformade röda blommor, ska bli ca 40 -60 cm hög. Den har fina sågtandade blad också.

Ha det gott!!!

12 kommentarer:

  1. Härligt trädgårds fluff du bjuder på idag, man blir på bra humör direkt man ser dina fina bilder.
    Här hos oss har grönliljan just börjat att blomma nu.

    Ha det gott!

    SvaraRadera
  2. Wow - vilka vackra blommor du bjuder på, både ovanliga perenner och buskar - trevligt!
    Du verkar ha lika torrt som vi har, men här har det nu "lovats" tre dagar med regn; Mån-Tis-Ons. Men vi har inte sett det ännu!! Jag håller tummarna.....

    SvaraRadera
  3. Här har min 'Hjordis' blommat över ;( synd för den är så underbar ;)Hortensior älskar jag också och dina ser verkligen fina ut:) Dagliljan har jag inte och den ser läcker ut både i färg och form:) Hoppas att ni får regn nu för det är otroligt torrt. Ha det gott/Monne

    SvaraRadera
  4. Så underbara blommor du bjuder oss på! Hjordis var fin. Skönt att den inte sprider sig. Jag har ett amerikanskt älggräs och det sprider sig men det står på en plats där det inte gör något!
    Ha en fin dag!

    SvaraRadera
  5. Vilka härliga bilder du visar! Skulle önska jag bodde närmare dig så jag kunde besöka din trädgård!
    Ha en fin dag!
    Kram!

    SvaraRadera
  6. Månskenshortensian är något extra och så dina fina liljor,grönliljan har jag inte sett förr, fantastisk. Du har så mycket fint i din trädgård. Ha det gott /Marika

    SvaraRadera
  7. Vilka fina växter som vanligt, tack för att du visade Thalictrum speciosissimum, vi har den men jag hade inget namn. Älggräset är snyggt och lågt, en riktig 'vill ha' växt. Ha det bra/Carita

    SvaraRadera
  8. Fluff och liljor, en underbar trädgårdskombination. För mig är de flesta nyheter och impulsen är så klart att dem vill jag också ha. :D

    SvaraRadera
  9. I år tycker jag att hortensiorna är extra fina! Fina bilder du bjuder på!

    SvaraRadera
  10. Kära nån så ljuvligt vackra fluffar. Rutan med limefärgade blommor låter underbart. Får hålla ett öga på växtmarknader efter den!/Anja

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hör med Monne för det är av henne jag fick den då jag var hos henne!!

      Radera
  11. Fluffen var härliga bekantskaper. De är så välbehövliga bland en hel del andra växter jag gillar. Ska leta efter 'Hjordis' men även liljan var läcker. Av bilderna ser de ut att passa fint ihop.

    SvaraRadera

Till alla som skriver i min blogg. Tack för din kommentar, den värmer!

Om du inte har en egen blogg eller en g-mailadress, klicka i Anonym så kan du skriva en rad ändå.
Berit