Välkommen hit till min blogg



lördag 22 juni 2013

Reserapport dag 3. Hos Tuijas växter, Hörnsjöns plantskola och Olga Cedergren Mjölby (många bilder)

Efter Anette så for vi vidare mot Kyrkhult, vi ville köra en bit denna kväll eftersom vi hade många mil kvar och ville vara på Tuijas växter då de öppnade för att hinna allt vi ville hinna se. Tyvärr så var alla vandrarhem fulla efter vägen så denna natt tillbringades i bilen på en parkering.
Hos Tuijas växter blev det måånga fynd och där blev vi ett tag. En underbar och spännande plantskola som jag gärna kommer tillbaka till. Vi blev också bjuda på kaffe och glass där.


Ulrika ”fyndar” en massa träd här bland annat en Aesculus hippocastanum 'Laciniata' en Flikbladig hästkastanj.


Tuija själv


Mina inköp blev bland annat dessa: Anemone obtusiloba blå, Anemone trullifolia’Indigo’, Thalictrum ichangense 'Evening Star'Helleborus sternii 'Silver Dollar', Saxifraga veitchiana , Spigelia marilandica och en liten Acer palmatum som ska provodlas i grus.


Sen vidare till Hörnsjön där det bara blev ett inköp på två stycken, jag köpte en ljung. De hade massor av fina klippta barr men de var klart för stor för vår bil.

Men sötast där var Alpackorna

Efter Kyrkhult satte vi kosan mot Mjölby där vi skulle hälsa på en gammal studiekamrat till Ulrika som jobbar åt Mjölby parker. Då Ulrika pratade med henne frågade hon om vi ville se en trädgård som en av hennes anställda hade, klart vi ville det!!Det var Olga Cedergrens trädgård vi fick se, en helt underbar trädgård som Olga byggt upp på några år. 


Hennes trädgård var i Allt om trädgård -08.Här i denna trädgård fanns mycket, många formklippta barr som Olga själv tuktat, flera vatten och en egen stor damm , mycket sten och fina växter.









Hon använder mycket sten och plattor från återbruk.


Hon berättade att många kommer med sten, plattor till dem eller ringer och frågor om hon vill ha. Dessa stenar är från en nedlagd byggnad som nu ska bli hennes örtagård.


Olga är en suverän konstnär också, vi fick se hennes underbar tavlor, tyvärr glömde jag fota då.

Ha det gott!!

6 kommentarer:

  1. Fantastiska tips du ger här :-) Tuijas hade jag hört om men inte övriga. Kul om lönnen klarar sig - håller tummarna!

    SvaraRadera
  2. Tuijas växter har vi ännu inte besökt men det kommer så småningom:)) Blev alldeles till mig av ett av dina köp, Anemone trullifolia!!! Har letat efter denna växt i 3 år så jag är riktigt avundsjul på dig:)) Hos Olga Cedergren var vi när det var riksmöte i Linköping:)) Hon har verkligen en fantastisk trädgård:)) Ha det gott/Monne

    SvaraRadera
  3. Jättefint! Så trevligt att få följa med på hela resan
    ibs

    SvaraRadera
  4. Tuijas har jag aldrig besökt, hoppas att det kan bli av någon gång! Vilken fantastisk resa ni verkar ha haft.
    Kram!

    SvaraRadera
  5. Jösses vilken turné ni har varit på! Kul rapporter, tack för dom. :-)

    SvaraRadera
  6. Tuijas är min favoritplantskola. Jag har turen att bo lite närmare, så det har blivit många inköp där under åren. Om ni är i krokarna någon mer gång får du hojta till... Kram Kristina

    SvaraRadera

Till alla som skriver i min blogg. Tack för din kommentar, den värmer!

Om du inte har en egen blogg eller en g-mailadress, klicka i Anonym så kan du skriva en rad ändå.
Berit