Välkommen hit till min blogg



fredag 21 juni 2013

Reserapport dag 2 del 2: Hemma hos Anette Nilsson

Efter att vi ha varit i Båstad och sett Norrvikens trädgård styrde vi kosan till Anette Nilsson som bloggar på Dagliljan.se.
Att få se hennes trädgård live var en upplevelse och nått jag önskat länge att få göra.

En vinterträdgård har hon som i vanliga fall innehåller många frösådder på våren, nu var det många pelargoner i detta vackra rum.
Anette själv inne i vinterträdgården


Sen har hon ett fantastiskt stort växthus, ett sådant där som man drömmer om, med både en takhöjd och en storlek som man avundas. Där fanns många tomatplantor och även vindruvor.



Anette vann förra året priset för vackraste köksträdgården. Och vacker är den!!Nu fick vi inte se den i sin prakt för allt är ju nyplanterat med vilken poesi hon använder i form av både form och färg. Så vackert inramat av klippta häckar och fina kvarter…





Ett Gullregn som stod utanför hennes växthus.


Hostor i kruka 


En underbar rabatt med många Rhododendron och Azaleor som just nu tävlade om uppmärksamhet. Tyvärr så gör inte solen den rättvisa på bild.


En plats för nya idéer:)

Hennes varmdrivbänk som hon gör av halmbalar där hon redan skördat många gånger som står i hennes äppellund. Vi fick även förmånen att smaka hennes egna äppelcider som var god.


Det är första gången som jag befinner mig i Skåne och jag förstår nu varför man har skyddande häckar runt sina gårdar i detta flacka landskap med all den vind det medför, snyggt är det med dessa klippta häckar.


På hennes innergård


En snygg iris



Hon drar även upp Dagliljor från frön och importerar även en hel del av dem. I hennes dagliljeland stod det många dagliljor av hennes egna sådda. Hon har märkt ut med käppar vilka hon ska ha kvar. På hösten brukar hon ha gräv och grillparty där man får gräva upp dagliljor som hon inte ska ha kvar mot en liten kostnad.


I hennes nya dagliljeland där hon satt hennes nya importer blev det några uppgrävda till oss, jag hade redan beställt en som jag hämtade. Sen hade hon tagit hem några irisar som hon också hade till försäljning som tacksamt följde med hem:)


Kvällen avslutades på denna restaurang som kallades Stationshuset om jag minns rätt, ett supermysigt ställe. Tack Anette för en helt underbar visning av din ljuvliga trädgård!!!

Jag vill önska alla en underbar magisk och god midsommar, med hopp om att solen får lysa på er!!

7 kommentarer:

  1. Vad roligt att få följa med på er trädgårdsresa, ha en riktigt Trevlig Midsommar!

    SvaraRadera
  2. Förstår verkligen att du har haft glädje av dessa besök, ser ju helt fantastiskt ut och Anette verkar ju vara en driven människa med hur många järn i elden som helst....ser ju allt hon håller på med på hennes blogg, vilken idérikedom hon besitter. Tack för att du delgav oss denna resa. Ha en skön och avkopplande midsommar!
    Kram

    SvaraRadera
  3. Anettes trädgård är verkligen sevärd och något man aldrig glömmer:) Att få äta mat på Stationshuset går inte heller av för hackor, mysigare ställe får man nog leta efter;) himla tur att det kunde öppnas igen efter att ha stått stängt ett tag;)) Ha en underbar midsommar nu/Monne

    SvaraRadera
  4. Morsomt å lese. God midtsommer! Anne

    SvaraRadera
  5. Hos Anette hade man ju velat vara med och botanisera! Jag har tröstat mig med att ta hem sex olika dagliljor från henne och några av dom har redan fått knopp så det ska bli mycket spännande att se hur dom artar sig.....
    TREVLIG FORTSÄTTNING PÅ HELGEN
    Susie

    SvaraRadera
  6. Men gud så roligt. Aaaahhh, det där är också en trädgård jag verkligen vill se IRL. Smaskiga bilder, tack!

    SvaraRadera
  7. Oj så mycket vackert på en gång! Tack för rundturerna hos både Anette och Norrviken!
    /Annika

    SvaraRadera

Till alla som skriver i min blogg. Tack för din kommentar, den värmer!

Om du inte har en egen blogg eller en g-mailadress, klicka i Anonym så kan du skriva en rad ändå.
Berit