Välkommen hit till min blogg



onsdag 19 juni 2013

Blommar hos mig just nu

Ett litet avbrott i min reseberättelse mer kommer imorgon, men jag har gått en tur med kameran sen jag kom hem, mycket som blommar nu och mer är i knopp. Här uppe är det minst 2 veckor för tidigt just nu. Man undrar vad som kommer att blomma i augusti i år…
Om man är borta från sin trädgård ett tag så upptäcker man då man kommer hem hur mycket det växer både perenner, buskar och träd men kanske framför allt OGRÄSET. Just nu är det rensning som pågår så jag kan få ner alla mina nya fynd och inköp. En hel del ska till min lund som ska utökas…och jag vill ju börja gräva där..

Rhododendron 'Catawbiense Grandiflorum' Det är första gången jag får se den blomma, jag köpte den ifjol. I år blev det mer Rhododendron på resan.



Dactylorhiza maculata ,Jungfru Marie nycklar en vit blommande sådan .



Dactylorhiza maculata ssp. fuchsii. Skogsnyckel på svenska. En nyckel utan prickar på bladen


Anemone biarmiensis eller Anemone narcissiflora subsp. Biarmiensis här är jag väldigt osäker på namnet. Jag har köpt den som Anemone biarmiensis  men det verkar inte finnas någon som heter så.


Anemone demissa


Hyacinthoides hispanica ,Spansk klockhyacint som egentligen sitter alldeles för långt in i rabatten numera. Det är nackdelen då man kantskär ( breddar) varje år, man glömmer bort att flytta en del låga.



Asyneuma  limoniifolium Den här sådde jag ifjol och den uppfyller alla förväntningar, blå blomrik och låg.



Allium schoenoprasum 'Album' Vit gräslök


Primula × pubescens ’Fred Booley ’


Dodecatheon dentatum, vit Tolvgudablomma så vacker med sina vita näbbar.


Cornus suecica, Hönsbär den får röda bär sen på hösten


Astrantia major 'rubra' Stjärnflocka jag vet inte hur jag ska förhålla med till dessa. De är vackra då de blomar men o vad de frösår sig i rabatterna.


Corydalis elata x flexuosa ’Craigton blueen som blommar länge och doftar,en del säger gott och andra säger tvi vale:)


Trollius x cultorum 'Alabaster'


Micranthes pensylvanica blommar nu. Den har väl ingen speciell blomning men det kompenseras av både de håriga stjälkarna och höjden på den. En av Peter Korns favoriter som också artbestämde denna.

Ha det gott!!


6 kommentarer:

  1. Det går lite fort med blomningen nu...värmen gör sitt till. Men så många fina "ovanliga" växter du har (ovanliga för mig). Passar på att önska dig en trevlig midsommar.

    SvaraRadera
  2. Så massa fint och fantastiska plantor. En härlig kavalkad, full av frestelser :)

    SvaraRadera
  3. Mycket fint där Berit!

    En skön midsommar önskar jag dig!

    SvaraRadera
  4. Åh så många vackra och lite ovanliga, t ex vit gräslök och tolvgudablomma skulle jag gärna vilja ha också. Blå nunneört har jag försökt med men det fungerade inte.

    SvaraRadera
  5. Va mycket fint du har som blommar just nu!

    SvaraRadera
  6. Å,vad mycket vackert du har som blommar nu
    och vissa växter som blommar hos dej är bara i knopp här
    ha det så bra
    maggan

    SvaraRadera

Till alla som skriver i min blogg. Tack för din kommentar, den värmer!

Om du inte har en egen blogg eller en g-mailadress, klicka i Anonym så kan du skriva en rad ändå.
Berit