Välkommen hit till min blogg



måndag 3 juni 2013

ÅÅÅÅ

Nu har jag min första blommande Rhododendron någonsin. Jag kan lova att den är tittad på och beundrad. Det är en Rhododendron 'Cunningham White' som jag köpte på rea för två år sen.



Blommar gör det överallt just nu, vi har ju haft värmebölja och det exploderar överallt i rabatterna. I år blev det inte mellan hägg och syren utan de blommar samtidigt, syrenen är minst 2 veckor för tidigt. Jag hade min andra trädgårdsvisning i går kväll då de skulle ses på vårblomning, det var nog mera försommarblomning som beskådades.

Blommar just nu gör Streptopus amplexifolius, skruvrams. Den blir 40–70 cm höga, blommar i maj/juni och blomstjälken har en knick mitt på. Den får röda vackra bär på hösten.



Clintonia borealis , gult skogsöga blir 15-20 cm hög, vill stå i halvskugga.Gillar fuktig jord.Den får blåa bär på hösten.




Fritillaria acmopetala, Brungul klocklilja.Blir ca 30 cm hög.



Sen har Dodecatheon meadia, Tolvgudablomman börjat blomma med sin vackra blomma.




Ha det gott!!!

6 kommentarer:

  1. underbart med blommande Rhododendron
    du har så himla mycket fint som blommar nu
    ha det så bra
    maggan

    SvaraRadera
  2. Hejsan Berit! Vad ljuvligt att du nu fått din första rodd att blomma! Det ger mersmak! Visst är det konstigt väder: Du har för tidig blomning och jag för sen. Zonerna har liksom jämnat ut sig och samma blommor blommar här som där! Normalt brukar jag få uppleva vårblomningen en gång till via din och andra "permafrostbor";)))!/Anja

    SvaraRadera
  3. CW är en mycket vacker Rhododendron, kul att den blommar nu hos dig:) Här är det också en fantastisk blomning nu, allt på en gång:) Ha det gott/Monne

    SvaraRadera
  4. Vill tacka för påminnelsen om tolvgudablomman. Jag har en vit som står så avigt till och bör flyttas. Men när jag kommer på det så har den redan hunnit "försvinna" igen. Nu skriver jag upp den på en stor lapp och lägger på köksbordet:-) Fina små raringar du har!

    Sommarkram / Therése

    SvaraRadera
  5. Så härligt med CW i blom!Och även innan, när knopparna är så där äppelblomrosa, är den ju underbar!

    SvaraRadera
  6. Jag har inga vita Rhododendron men funderar på att skaffa 'Cunninghams White'. Tycker den är helt ljuvlig!
    Kram!

    SvaraRadera

Till alla som skriver i min blogg. Tack för din kommentar, den värmer!

Om du inte har en egen blogg eller en g-mailadress, klicka i Anonym så kan du skriva en rad ändå.
Berit