Välkommen hit till min blogg



fredag 31 maj 2013

Chloranthus japonicus och annat som blommar

Nu har vi varmt och orken för att göra nått förutom att vattna finns inte. Min visning gick bra och det kom många från Luleå STA också, jättekul!!Att möta andra trädgårdsmänniskor berikar verkligen.

Nu blommar Chloranthus japonicus en perenn som jag fick tag i Finland på Särkän ifjol. Den blir ca 30 cm hög och får sen jättefina blad efter blomningen. Blomman ska dofta. Den vill stå i halvskugga i fuktig jord.



Annat som blommar nu, men med vår högsommarvärme nu med + 26 i skuggan så går blomningen fort nu.

Ranunculus amplexicaulis, Daggranunkel




Ranunculus aconitifolius 'Flore pleno' Stormhattsranunkel 




Ranunculus ficaria ’Collarette ’ Detta är en odlad form av den vanliga  Ranunculus ficaria Svalört den är inte lika invasiv som den vanliga vilda arten.  Den blir ca 10 cm hög och den vissnar ner sen under sommaren, så det är bra om man märker ut var man har den.




Mitella diphylla, vitluva, en av mina absoluta favoriter. Gillar verkligen den spets liknande blomningen, den får fina frökapslar sen också.


Phlox bifidan har slagit ut sina ljus/lavendel blåa blommor.





Ha det gott!!!

8 kommentarer:

  1. Kul att allt gick bra med visningen....=)
    Jo det gäller att vattna så att vi får njuta av all prakt.

    Trevlig helg !

    Kram Ninni

    SvaraRadera
  2. Hej Berit

    Chloranthus japonicus var et nyt bekendskab;)

    Og hvilken fin lille Phlox - fin farvetone!

    Du må have en dejlig dag nordpå!

    SvaraRadera
  3. Värmebölja, låter skönt, det har vi inte haft mer än två dagar i år, men vattna alla plantor kan ju vara ett tuff jobb det också.
    Det blommar vackert hos dig, säkert hade dina besök en trevlig tur runt hos dig :)

    SvaraRadera
  4. Oj oj så fina ranunklar du har, jag vill ha dom alla. Jag har sett på väderkartan att ni haft väldigt varmt, kanske rekord. Ha en skön helg/Carita

    SvaraRadera
  5. Berit

    Du vet ju att jag får habegär när jag ser dina fina bilder.
    Den första har jag aldrig hört tala som så fin.
    Daggranunkel den söta phloxen vill jag också ha :o)

    Ha det gott i värmen
    Här kämpar vi med myggen.

    SvaraRadera
  6. Vilka härliga Ranunkler! Jag har sått Mitella diphylla, hoppas det går bra - de är ju så fina!
    Kram!

    SvaraRadera
  7. Du har så många annorlunda och roliga växter, jag är mycket imponerad!
    TREVLIG HELG
    Susie

    SvaraRadera
  8. Så vackra blommor Kram Suss

    SvaraRadera

Till alla som skriver i min blogg. Tack för din kommentar, den värmer!

Om du inte har en egen blogg eller en g-mailadress, klicka i Anonym så kan du skriva en rad ändå.
Berit