Välkommen hit till min blogg



onsdag 30 januari 2013

Mina ena rabatt i stenmjölet och gräsplanteringen


Det här är den ena rabatten i mitt stenmjöl, det är den som har en tendens att bli större och större för varje år. 


Här bor en massa växter, skulle behöva flytta en och annan men jag gillar då det blir knökfullt i rabatterna och då slipper man ju rensa ogräs också. Här samsa bland annat Astilboides tabularis parasollblad, Anemone ranunculoides gulsippa ,Arisaema ciliatum ,Athyrium niponicum 'Pictum' Regnbågsbräken, Brunnera macrophylla variegata, Brunnera macrophylla ´Jack Frost, Darmera peltata sköldbräcka ,Filipendula hybrid 'Kahome' ,Filipendula multijuga ´Hjordis’, Filipendula ulmaria 'Variegata, Gentiana sino-ornata höstgentiana, Geum 'Mrs J. Bradshaw' ,Geum rivale”Nathalie”, Helleborus' Moonbeam' ,Helleborus orientalis ,Hemerocallis ’Frans hals’, Hemerocallis ’Stella de oro’ ,Lilium ’Feuerchor’ ,Onoclea sensibilis Pärlbräken, Polygonatum multiflorum, Primula vulgaris 'Petticoat', Primula vulgaris 'Corporal Baxter', Saxifraga fortunei ’Mount nachi’, Saxifraga fortunei ’Rokujo’ lite hostor och en gul lilja som är namnlös finns där också. Och säkert nått mer som jag glömt….

Bredvid den rabatten har jag planterat en gulbladig?? Spirea den är köpt som gulbladig men så mycket gulbladig är den inte. Funderat flera gånger på att flytta den men den står kvar än. 


Här har jag planterat lite gräs i stenmjölet bland annat Glyceria maxima 'variegata'  ett gräs som kan vara invasivt inte lika invasivt som randgräs men man bör ha det under uppsikt ändå. Här finns även Molinia caerulea ssp. arundinacea ’Windspiel’ ett av de vackrast gräsen jag vet det är det som är så högt och har skira vippor. Sen finns nått mer gräs där som jag inte minns namnet på just nu.



Det gror i mina sådder och jag har börjat måla i mitt vardagsrum så just nu är det full huggning, man ska inte sluta röka:)

Ha det gott!!

12 kommentarer:

  1. Det där med stenmjöl verkar vara melodin. Vilka helt fantastiska planteringar du har! Underbara bilder på dem dessutom.
    Hej och kram i gråvädret.

    SvaraRadera
  2. Det är så himla snyggt Berit! Grus eller stenmjöl gör att växterna verkligen "kommer fram" och till sin rätt:) Ha det gott/Monne

    SvaraRadera
  3. Tjusigt! jag tycker du är duktig som slutar röka... Kraaam Pia

    SvaraRadera
  4. Ha, vad lustigt! Jag tänkte på dig tidigare idag och tyckte det var längesedan jag såg något inlägg hos dig...och så skriver du här nu! Vilka rabatter du har! När jag ser dina bilder så känner jag att jag nästan inte skulle ha någon trädgårdsblogg....har ju inte alls mycket att visa upp, men den handlar ju även om lite annat, så jag fortsätter väl ett tag till.
    Ha en skön kväll.
    Kram Carina

    SvaraRadera
  5. Ännu en härlig rabatt. Suckar hänfört.

    SvaraRadera
  6. snyggt med knökafulla rabatter,och skönt att slippa ogräset
    duktigt av dej att sluta röka
    ha det så bra
    maggan

    SvaraRadera
  7. Snyggt med bänk full av fägring...=)
    Styrkekramar till dig för din kämpaglöd att sluta röka....!!!

    Kram Ninni

    SvaraRadera
  8. Så fint du har det och vilken diger växtlista. Jag gillar också när det är knökafullt ! Bra gjort med rökstopp !
    Såg ditt inlägg om drömmar :-) Kylskåpet ser helt knökat ut, har du ett eget kyl bara till fröerna eller svälter du just nu, fniss ;-) Ha det fint !
    Lisa/Lisas trädgård

    SvaraRadera
  9. Vilken fin rabatt Berit! Vet att jag har hört om stenmjöl hur effektivt den är. Du bekräftar den teorin. Vad roligt! Jag har faktiskt en rätt stor burk oanvänd stenmjäl. På den står det att man strör ut den i rabatten och myllar ner.
    /Anja

    SvaraRadera
  10. Vilken fullmatad rabatt men till slut måste du väl dela eller flytta på något.Stenmjöl har jag också börjat använda, det vekar bra för växterna. Hälsningar/Carita

    SvaraRadera
  11. Vad mycket fint du har i dina rabatter! Jag blir nyfiken på Primulan Corporal Baxter, hur den ser ut? Har du nån bild? Jag är så förtjust i primulor, de dubbla vulgaris av Belarinaserien är helt underbara. Jag är nu på jakt efter den nya Valentine. Jag har bett viska ta hem den till floristutbildningen. Hoppas!

    SvaraRadera
  12. gillar skarpt din rabatt på första bilden, jag tror att jag är för feg för att plantera så tätt men det blir ju så fint.
    har också en gulbladig smällspirea som har flyttats runt i lite olika lägen, när den stod i full sol så blev bladen riktigt gula men då blev de även lite bruna i kanterna av antagligen för mycket sol och när den stod i skugga så var bladen helt gröna, denna sommaren har den fått en plats mittemellan så nu ska det bli spännande att se hur den blir och nu är den så stor att jag nog inte kan flytta den mer så nu hoppas jag att det blir bra.
    ha en bra dag/Mia

    SvaraRadera

Till alla som skriver i min blogg. Tack för din kommentar, den värmer!

Om du inte har en egen blogg eller en g-mailadress, klicka i Anonym så kan du skriva en rad ändå.
Berit