Välkommen hit till min blogg



lördag 19 januari 2013

Min skogsrabatten med mossdammen.


Den här rabatten började jag göra 2010 med att göra den delen som jag kallar skogen. Här kan du läsa om det 


Min mossdamm gjorde jag 2011,efter ha var varit sugen ett tag på att göra en sådan. Här kan du läsa hur jag gjorde.


Jag har lagt presenningar under gruset och bara gjort hål där jag planterar. Enkelt och rätt så lätt att sköta. Jag behöver bara blåsa bort löv därifrån på våren.
I den här rabatten lever mest barr och lite annat som jag förknippar med skog eller ger en känsla av skog.



Här är det Thuja occidentalis ’Sunkist’ , Berberis thunbergii 'Rose Glow' , Thuja occidentalis  ’Tiny Tim’ ,Juniperus squamataBlue Carpet krypande blåen och Salix helvetica , krypvide som syns.



Diervilla lonicera gulblommig getris



Spiraea taibai 3400 är denna spirea märkt som, inköpt på Lindhults, en krypande spirea. Har klarat sig bra uppe hos mig


Thuja occidentalis 'Golden Tuffet', en gulbladig Bollthuja



Thuja occidentalis 'Brobeck's Tower' Pelarthuja vackert spiralformad.




Salix 'Boydii', Styvervide



Pieris japonica 'Little Hearth', japansk buskrosling , den köpte jag på Lindhults , Magnus sa att den är dead on deliveryMen där hade han lite fel den lever och for illa i vinter men har repat sig.





Chamaecyparis pisifera Sq. Lombars ,Kruscypress  inköpt även den hos Lindhults och Magnus sa att den är dead on delivery ,och det måste man väl nästan hålla med honom om. Inte är den vacker inte efter en vinter här uppe. Men den får en vinter till på sig så får vi se om den repar sig eller ….komposten.



Calluna vulgaris ’Blazeaway’. En gulbladig Ljung



Alchemilla alpina, Fjällkåpa med sina vackra blad



Aconogonon nakaii en låg slide som bara blir 20 -40 cm hög




Idag har jag hängt upp lysrör inne så nu börjar jag så det varmgroende.

Ha det gott!!!


12 kommentarer:

  1. Kul att se din trädgård lite sammanhängande, tidigare har jag ju bara sett när du berättar om enskilda växter. Jag är imponerad! Och har massor att lära mig ...
    Ha det gott!

    SvaraRadera
  2. Gillar din grusgård.Blir så vackert med växter utplanterade så som du gjort.
    Kram Gunsan.

    SvaraRadera
  3. så roligt att du visar dina fina rabatter och berättar hur du med enkla medel har gjort dom
    att din trädgård var så ung har jag inte fattat tidigare
    jag får många ideér om hur jag kan göra här hemma
    ha det så bra
    maggan

    SvaraRadera
  4. Spännande växtval kring den lilla dammen! Beundrar dig som satsar så helhjärtat i en hyrd trädgård!
    Ha det gott!/Laila

    SvaraRadera
  5. Rolig idé att göra en liten minimossträdgård. Den är så fin! Ha en härlig söndag!

    SvaraRadera
  6. Älskar ju också grus och växterna framhävs så fint mot gruset:) Din mossdamm med omgivning är så himla smakfullt och vackert gjord;) Ha det gott/Monne

    SvaraRadera
  7. Jag tycker du har så fint och så många ovanliga växter så långt norrut så jag är imponerad. Jag skulle gärna besöka dig någon gång, dt har jag kanske sagt förut. Vi får se om det blir något riksmöte norröver igen. Ha det bra/Carita

    SvaraRadera
  8. Nu har jag läst tillbaka på allt och är vederbörligen imponerad! Jättesnyggt är det och kul att läsa om vägen dit!!
    Sen måste jag fråga om det bara är jag som har haft problem med att lägga täckduk/presenning under sten/grus. Efter att ha gjort en "japansk hörna" i Stockholm när vi bodde där, så upptäckte jag att vissa av dom växter jag planterat spred sig ohämmat. Speciellt en brokbladig mycket låg bambu. Inte nog med att den började växa utanför "hörnan" utan den kom rätt upp genom den tjocka täckduk jag använt mig av. När jag då skulle rensa bort skotten, så var det omöjligt utan att riva upp nästan hela täckduken! Usch!!
    Så när jag skulle göra en stenhörna här på Gotland så vågade jag inte lägga dit något under, vilket jag nu både är glad för men även ångrar. Det är lätt att hårdhänt rensa bland stenarna, men det kommer också upp en massa oönskat! Men jag har sten på flera ställen och där har jag lagt markduk (mycket tät och kraftig sådan) och visst, det är besvärligt för det intilligande gräset växer in i duken. Tips om vad man ska göra mottages tacksamt!! *fniss*

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ett sätt är att lägga tidningar under duken faktiskt.Håller ogräs underifrån borta men inte uppifrån.

      Radera
  9. Din mossdamm gav verkligen nya idéer för mig och funderar på att pröva själv. Precis som om man skulle behöva fler projekt :D.. Sen när jag har googlat lite och sökt så kom jag på sk 'raingardens' och nu funderar jag om man kunde dra nytta av regniga somrar också i trädgården :)..

    mvh-anki

    SvaraRadera
  10. Alltid lika intressant att ta del av dina projekt.
    Passar på att säga att det är så roligt att du redan bestämt dig för att följa med i min nya blogg om trädgården.
    /Anette

    SvaraRadera
  11. Mossdammen med omgivande plantering är verkligen jättefin. Intressanta växtval där. Jag ska kolla närmare på dem för vem vet, det kanske är något som passar hos mig i inlandet också.

    SvaraRadera

Till alla som skriver i min blogg. Tack för din kommentar, den värmer!

Om du inte har en egen blogg eller en g-mailadress, klicka i Anonym så kan du skriva en rad ändå.
Berit