Välkommen hit till min blogg



lördag 8 september 2012

Hydrangea arborescens grandiflora’ Närpes’, Vidjehortensia


En buske som jag är väldigt förtjust i är Hydrangea arborescens grandiflora’ Närpes’, Vidjehortensia. Jag tror inte att den är så vanlig men den verkar trivas här uppe, jag har haft i 5 år nu, köpte den på en rea då jag just flyttat hit.Ursprunget till den kommer från Finland ,Närpes och det är Wickmans Plantskola som säljer den. Den började blomma i mitten av juli och blommar fortfarande.


Den har blommat så mycket i år att grenarna inte riktigt orkat hålla sig uppe. Hos mig är den ca 1,5 meter hög nu men har ett underbart bladverk. Bladen ser ut som sammet och har en härlig ljusgrön färg. Sen att blommorna är kritvita gör ju inte saken sämre.


Blomman ska bli rosa sen men jag tycker mer den ser ut som brun i år, vet inte om det kan bero på den kalla sommaren.



Den trivs i sol-halvskugga, och vill ha mullrik jord.

Ha det gott!!

15 kommentarer:

  1. Så fin den är, det är roligt med buskar som blommar även denna årstid.
    Här har det varit frost i natt -2.
    Skall ut och se hur mina hortensior klarat det.
    Ha det fint.

    SvaraRadera
  2. Va fin den är, men jag inte komma ihåg att jag har sett den i plantskolorna häromkring.
    Ha en fin söndag!

    SvaraRadera
  3. Jättefint med en buske som fortfarande ger fägring...=)

    Ha det bra !

    Kram Ninni

    SvaraRadera
  4. Hej Berit o alla andra med för den delen.

    Eftersom Du väntar att blomman på Hydrangea arborescens grandiflora’ Närpes’, Vidjehortensia skall rodna till sig vill jag här göra en liten kommentar som kanske förklarar varför Du inte sett nån röd färg.

    Det är nämligen så att Hydrangea arborescens grandiflora’ Närpes’ är en sak och Hydrangea paniculata Grandiflora, Närpes är en annan växt. arborescens sorten blir precis som Du nämner bara brun efter blomningen medan paniculata-sorten övergår i rosa efter en tid.

    I alla fall är det trevligt att höra att Du lyckats med Vidjehortensian det är ju det som är liksom tanken baknom att ha litet härdigare kloner. Och vill Du ha paniculatan så fråga i Din butik om de kan ta hem den till nästa vår för åtminstone hos oss på odlingsplantskolan finns det rätt hyggligt med plantor just nu.

    Glad höst.

    Kjell

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack för den informationen , var nog för trött igår kväll då jag skev mitt inlägg:)
      Funderar på att komma på besök nästa sommar:)

      Radera
  5. väldigt fina vita blommor! gillar också den busken.
    Jag köpte en trädgårdstidning för nån vecka sedan och gissa vem jag fick se där. Dig och din blogg tipsade man om, nu behövde ju inte jag det tipset eftersom jag redan känner till det men kul i alla fall för dig och alla andra som kan besöka din trevliga blogg.
    kram mia

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja det var hedersamt då jag blev tillfrågad om det:)

      Radera
  6. Vilken trevligt vidjehortensia! Sammetsblad, det är säkert fint!
    Det är litet förvillande, om vilken 'Närpes' du har, då rubriken anger den ena sorten och texten den andra.
    Efter Wickmans plantskolas förklaring, så lär det väl vara namnet du anger i texten, som är den du har.

    Önskar verkligen att jag också hade den i stället för den Annabelle, jag har med groteska blommor!

    SvaraRadera
    Svar
    1. jag var nog för trött då jag skrev mitt inlägg men rätt ska vara Hydrangea arborescens grandiflora’ Närpes’:)

      Radera
  7. Vidjehortensian är vacker - just det där att grenarna inte riktigt orkar hålla upp blomman har gjort, att jag inte satsat på den. Vid vår sommarstuga har vi en hel del klätterhortensia, som också är vacker på sitt sätt.

    SvaraRadera
  8. Vad vacker den är. Jag förstår att du tycker om den.

    Ha det gott, Kerstin

    SvaraRadera
  9. Oj den var riktigt snygg!

    Kram

    SvaraRadera
  10. Vilken blomprakt.
    Och att den har fina blad är ju också ett plus. Jag får hålla ögonen öppna så kanske jag får tag i en.

    Ha det gott

    SvaraRadera

Till alla som skriver i min blogg. Tack för din kommentar, den värmer!

Om du inte har en egen blogg eller en g-mailadress, klicka i Anonym så kan du skriva en rad ändå.
Berit