Välkommen hit till min blogg



torsdag 23 augusti 2012

Cacalia sp.?(Compositae) blommar nu!!!


Idag så såg att min Cacalia sp.?(Compositae) som jag köpt av Larz Danielsson har börjat blomma. Den har helt underbara blad denna växt.

Cacalia sp.?(Compositae) har Stora hjärtformade purpur-gröna silver marmorerade blad från liten underjordisk jord rhizom. Den blir 40-50 cm hög och vill stå i halvskugga i humusrik (kompostjord) eller i torvparti. Min står i ganska full sol.
Inte så himla bra bild på blomman...


Igår var jag ju på växtmarknad och sålde plantor och naturligtvis så blev det någon planta hem också. Ingrid kom dit med ett billass av hennes fina dagliljor, två fick följa med mig hem. En 'Quilt Patch' och en ’Dancing Summerbird’.Av vad jag kunde förstå så är Dancing Summerbird’ en Spatulate, skedformad, blombladen är bredare längre ut. Snygga är de bägge två !!



Sen blev det 3 nya hostor också… ’One Man´s Treasure’, ’Valley's Vanilla Sticks’, 'Forest Shadows'.


Sen det kanske tokigaste inköpet jag gjort i veckan är väl denna Cotinus coggygria en rödbladig perukbuske. 

Jag bad Anna på Sinnenas atelje ta hem en åt mig eftersom jag bara hade fått in i mitt huvud att jag skulle ha en. Jag vet att den inte kommer att bli en stor buske utan kanske mer uppträda som en perenn här uppe, men för det bladverket kan jag utstå det. Sen vet jag ju att den överlever uppe i Burträsk så chansen att den ska överleva här är stor.

Annars håller jag mest på med arkeologiska utgrävningar, och har nästan gett upp. Idag så var en hit och tittade om han skulle få upp stenarna med sin lilla traktor och han trodde inte det,så nu står hoppet till en annan, annars vet jag inte hur jag ska lösa det hela. För visst skulle jag vilja ha upp stenarna men, men ibland måste man inse sina begränsningar och jag är inte kvinna till att få upp dem . Så det andra alternativet är att lägga jord på och plantera, fast det svider lite i mitt hjärta som älskar sten.I den här rabatten ska en del flyttas till, nästan enbart träd och buskar.


Ha det gott!!!


8 kommentarer:

  1. Underbara blad på den första växten.

    SvaraRadera
  2. Om man är envis, och inte ger sig, går de flesta stenar att få upp! På´n igen!!!

    Ha det gott!
    /Ruben

    SvaraRadera
  3. Ibland borde man inse sina begränsningar trots att det är trist!

    Trevlig helg!

    Kram

    SvaraRadera
  4. Det går nog inte att åka på växtmarknad utan att köpa med något hem.....åtminstone har aldrig jag lyckats med det:-)
    Perukbuskar är helt underbara, jag funderar också på att köpa en.
    Trevlig helg!
    Kram Nora

    SvaraRadera
  5. Rödbladig Perukbuske har jag .Den verkar vara lite kinkig för här hos mig i zon 2 har den fryst ner ganska mycket varje år utom i år då klara den sig utan skador.Så nu har den växt en del på höjden.Hoppas du hittar bra läge på din så den blir kvar.MVH

    SvaraRadera
  6. Lyckis dig, vilken fin Cacalia! Lycka till med inköpen! Önskar att jag också varit där och shoppat!

    SvaraRadera
  7. Hoppas du får stenarna dit du vill. Perukbuske...snygga blad men jag har svårt för rufset. Ser den hos en granne varje dag och har inte bestämt mig för om jag gillar eller ogillar den. Men som "perenn" kanske den inte blommar lika rufsigt?

    SvaraRadera
  8. Jag har också en Cacalia som jag är glad åt. Den blommar med hög stängel just nu. Min cotinus Grace växer enormnt då den kommit igång och skjuter nya skott på mer än 120 cm. Den är nu snart 4 meter hög och måste tas ner en del inför vinter med snötyngd.Lycka till med Din. Det går bra med avläggare också. Jag har zon 2 i Loftahammar
    Elisabeth i Aläng

    SvaraRadera

Till alla som skriver i min blogg. Tack för din kommentar, den värmer!

Om du inte har en egen blogg eller en g-mailadress, klicka i Anonym så kan du skriva en rad ändå.
Berit