Välkommen hit till min blogg



lördag 25 augusti 2012

Att störa sig på växter.. eller växtsätt.


Jag har inte en trädgård som harmoniserar färgmässigt med varandra, jag tänker inte ens i färg teman. Jag tänker mera i bladformer, ibland lyckas jag och ibland lyckas jag inte . Men vägen till att hitta det perfekta partner till varandra är så himla intressant så därför ger jag aldrig upp och hittar alltid nya växter på vägen. Kan väl tala om att det blir en hel del flyttningar av växter och buskar.

Ibland kan jag störa mig på en växt växtsätt, just nu störs ja massor av en kornell, Cornus alba en rödstammad kornell  som jag inte gillar växtsättet på, inte i alla fall där den är nu..så tanken är att den ska flytta till där rabatten som jag håller på att göra där alla fynd av sten är. Den växer inte fint inte i alla fall hos mig. Ett himla spret som stör växterna som är i den delen av rabatten. Så den ska bort, helt klart… för inte är den vacker här inte!!!



Annars, att ha trädgård och växter är oftast en väntan…. En väntan på att de ska gro, att de ska komma, att de ska ha överlevt, att de ska växta upp och frodas och ibland (men ofta att de ska blomma) . Just nu väntar jag och väntar att min Deinanthe caerulea, lundsköna ska blomma .

Ha det gott!!!

5 kommentarer:

  1. Växter får finna sig i att vi flyttar på dem :-) Hoppas att kornellen gillar nya stället. Sedan önskar jag lycka till med din perukbuske. det ska bli spännande att se hur den kommer att funka där uppe hos dig framöver.

    Kram

    SvaraRadera
  2. Visst är det så...att hitta och skapa kombinationer som harmoniserar med varandra är så kul.Ett problem som kan "irritera" mig är att växterna inte håller höjden utan blir för stora på den utvalda platsen...haha...min man påstår att jag ger för mycket kärlek så att de växer sig alldeles för höga...=)

    Ha det gott !!!

    Kram Ninni

    SvaraRadera
  3. I think that shape and form as you say are really important in garden design. I wrote about that sometime back in the archives of this Blog. If you take some photos in Black and White, you will even see better the forms that you put together. The "lines" show up better for you planning. Jack

    SvaraRadera
  4. Det är ju tur att allt är flyttbart. Har jag fått in i min skalle att den växten måste jag bara flytta så gör jag det fast det känns motigt. Men bara det är gjort så känns det riktigt bra.
    Vilka fina funkior du köpt och dagliljor.
    Jag håller på att ta upp växter som blivit för stora och en del skall inte vara där jag planterat. Då får jag nya platser också för nya växter.:o)
    Men jag hinner inte så mycket på helgerna men det som är gjort är ju bra. Jag krukar för nästa års växtmarknader.

    Ha det gott

    SvaraRadera
  5. Jag säger som Gunilla; det är tur allt är flyttbart. En del människor är så duktiga på att "få till det". Det är inte jag. Min trädgård är en enda lång trial and error.
    Känner även igen mig i den här väntan...Väntan på knoppar som ska slå ut, buskar som ska växa, perenner som ska breda ut sig. Ibland tror jag att jag njuter mer av själva väntandet i sig än av resultatet.
    Må gott
    //Katarina

    SvaraRadera

Till alla som skriver i min blogg. Tack för din kommentar, den värmer!

Om du inte har en egen blogg eller en g-mailadress, klicka i Anonym så kan du skriva en rad ändå.
Berit