Välkommen hit till min blogg



måndag 25 juni 2012

Blått, blått och lite vitt..


Jag fortsätter och gräver nu gör jag om den andra sidan av portalrabatten. Jag har varit och hämtat sten ikväll så imorgon kan jag börja kantsätta sten på den också och fylla upp med jord, himla skönt för detta är sista grävprojektet för i sommar. Jag gjorde en massa förarbete ifjol så jag har bara kantskurit och format om rabatten…sen så insåg jag att jag ville ha en kant runt rabatten.

Dagens kort går i den blåas tema

Meconopsis quintuplinervia, Tidig bergvallmo. Den har bara en blomma än men jag hoppas den utökar sig snabbt.



Primula reidii v. williamsii, doftviva. Idag satt jag näsan i den och den doftar underbart. En liten primula som blir ca 10 -15 cm hög, trodde faktiskt den gått bort men den kommer sent. Helt underbar. Den köpte jag av Hannelotte i fjol.



Meconopsis betonicifolia ,Bergvallmo har börjat vakna och är i knopp.

Hörru , jag vill snacka med dig:)


Corydalis elata x flexuosa ’Craigton blue, Blå Nunneört som växer tillsammans med Bergvallmon .



Dracocephalum grandiflorum, Sibirisk drakblomma som jag älskar blå färgen på sen har den fina blad också.



Camassia leichtlinii, Mörk stjärnhyacint har också börjat visa sin blåa färg.



Sen så tar vi lite vitt…

Primula sieboldii 'Alba', Praktviva som tokblommar i år.



Och en till som tok-blommar är min Malus toringo var. sargentii , bukettapel den är så fylld med blommor att man blir så kär i den.



Ha det gott!!

12 kommentarer:

  1. Jag gillar blått och jag gillar dina blommor! Så fint du har!

    Marie

    SvaraRadera
  2. Det är jättefint med blå blommor! Jag blir såååå inspirerad :)

    SvaraRadera
  3. Blått är flott.Som vanligt har du så vackra bilder av vackra blommor.MVH

    SvaraRadera
  4. Underbara bilder Berit! Den lilla doftvivan är ju bedårande! Ha det gott/Monne

    SvaraRadera
  5. Bergvallmon vill inte här, och sedan jag såg Hannelottes får det vara. Doftvivan köpte jag också, däremot har den inte visat sig hos mig, tyvärr.
    Praktvivan och blå nunneört tokblommar, så det jämnar ut sig!
    /Anette

    SvaraRadera
  6. Så mycket fint du har som blommar.

    SvaraRadera
  7. Här står bergvallmon i knopp och den lilla bergvallmon också underbara blommor.
    Doftvivan som du visar ger ha begär nu får jag söka.

    Nu gäller det att njuta av all blomprakt.

    Ha det gott
    Gunilla

    SvaraRadera
  8. Oj vad mycket fint.

    Primula sieboldii ( vit ) köpte jag en liten planta förra året ganska sent . Den tog sig så bra här nu till att börja med men sen tynade den bort :(( Kul att se din växa så fint.

    Ha det gott.

    Kram

    SvaraRadera
  9. Så många fina blåa blommor och nyanser. Jag skulle gärna vilja ha Meconopsis quintuplinervia, jag måste leta efter frö till den och så. Ha det bra/Carita

    SvaraRadera
  10. Jättefina blå blommor! Jag älskar ju blått!!
    Tittade i ditt förra inlägg på den rabatten du visade hemma hos dig med stenar runt om.....vad har du utanför stenen? för gräset kommer inte direkt upp till stenen väl? jag letar också efter något som man kan ha utanför som håller gräset en bit ifrån och som man kan köra gräsklipparen på.

    mvh mia

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag sätter stenmjöl.Jag har tidningar eller markduk under både stenarna och stenmjölet har en kant mot gräsmattan i denna rabatt som kanske är ca 1 dm, i andra kan jag ha uppåt 3 dm.

      Radera
  11. Har också funderat på stenmjöl men då vet att det funkar så då ska jag be maken att ta hem lite(eller mycket får det nog bli!!) så jag med kan göra fint runt mina stenkanter.
    tack/Mia

    SvaraRadera

Till alla som skriver i min blogg. Tack för din kommentar, den värmer!

Om du inte har en egen blogg eller en g-mailadress, klicka i Anonym så kan du skriva en rad ändå.
Berit