Välkommen hit till min blogg



fredag 18 maj 2012

Två dårar..


Eller kanske tre om man räknar med mig. Men jag blommar inte just utan är nog mera less på survädret, men nu ikväll ser det ut som det ska klara upp, vilket är tur för jag ska åka till Umeå imorgon för att besöka olika plantskolor. Om jag ska handla nått?? NÄÄÄ inte det:))) Faktiskt så har jag inget på vill - ha listan just nu, som jag absolut måste ha nu, däremot kan det ju alltid finnas nått som mitt hjärta behöver.

Scopolia carniolica, Dårört är en art i familjen potatisväxter och förekommer naturligt i östra och sydöstra Europa. Den blir ca 40 cm hög och vill stå halvskuggigt. Då den kommer på våren så är den alldels blå .



Physochlaina orientalis, Blådårört  Den tillhör också potatisfamiljen Solanaceae. Då den kommer på våren så har den har den ett mörkt bladvek nästan purpurfärgat, sen så blir bladen gröna. Den blommar med en blålila blomma och blir ungefär 50 cm hög. Vill stå i sol- halvskugga.




Ha det gott!!

12 kommentarer:

  1. Vi får verkligen hoppas på fint väder imorgon :) Kram Suss

    SvaraRadera
  2. Blådårörten är läcker tycker jag. Har sått, och tror det finns något smått i en kruka.
    Lycka till imorgon, blir spännande se vad du kommer hem med i bagaget.
    /Anette

    SvaraRadera
    Svar
    1. Om den inte kommer upp hör av dig!!!

      Radera
  3. Ha en bra dag i morgon, värmen är på väg... Kram Pia

    SvaraRadera
  4. Man måste inte ha något på listan för att kunna roa sig, he he. De bästa affärerna är spontana och görs med hjärtat.
    Ha en inspirerande dag i morgon! Åker man så långt så MÅSTE något onödigt följa med hem! ;-)

    Kram, Lisa

    SvaraRadera
  5. Ja, fy satan så tråkigt vädret är. Kan det inte bli varmt nu?! Vilka fina potatissläktingar du göder!

    SvaraRadera
  6. Du behöver inte oroa dig Berit du hittar säkert något som du inte ens visste att du behöver:) Dårörten älskar jag, den blå var snygg och den har jag inte sett förr. Ha det gott/Monne

    SvaraRadera
  7. Värmen kommer snart för du vet...efter regn kommer solsken.
    Hoppas att ni får en bra dag i Umeå...och säkert hittar du något du inte visste att du behövde...=)

    Kram Ninni

    SvaraRadera
  8. Goa hälsningar till dig från mig denna fina dag. Kram Maria ♥

    SvaraRadera
  9. Jättefina bilder och jättefina växter. Jag är också förtjust i dårörtarna. Hoppas ni fick en fin dag i Umeå.

    SvaraRadera
    Svar
    1. vi åkte förbi ditt hus:) Men var alldeles för trött för att stanna...en annan gång.

      Radera
  10. Vilka helt fantastiska namn på blommorna och fina var de ju också!
    Ha det så härligt bland dårar och blådårar;)
    Kram

    SvaraRadera

Till alla som skriver i min blogg. Tack för din kommentar, den värmer!

Om du inte har en egen blogg eller en g-mailadress, klicka i Anonym så kan du skriva en rad ändå.
Berit