Välkommen hit till min blogg



lördag 19 maj 2012

Till Umeå for vi …


En årlig tradition i Piteåkretsen av STA är att åka på en shopping resa till Umeå och naturligtvis Hansaskog som är det stora målet. Vi fyller bilar och åker tillsammans ner men i år blev vi bara 5 stycken som for men oj så trevligt vi haft. Om än att vi frusit, i alla fall jag.
Första anhalten var en tur i Maggan i Umeå fina trädgård och se all vårblom hon har. Där vandrade vi ett långt tag

En vy från framsidan av huset


Hmm…vad var det för krokus???





Lundviva



Hepatica nobilis Plena, Dubbel Blåsippa.



 Cardamine enneaphyllos  Vårtandrot
 

Sen bar det av till Hansaskogs handelsträdgård, en super sorterad handelsträdgård av både Perenner ,buskar och träd. Jag glömde att fota där för jag var gode intresserad av många namnlappar. Här handlade jag 2 växter…Ja, ja jag skulle ju inte ha nått:))
Det blev Anemonella thalictroides., Sippruta och Anemone ranunculoides semiplena ,halvfylld gulsippa som var ett dunderexemplar. Visst var det mycket som lockade men sommaren är inte slut än, sen väntar jag ju på det stora växtpaketet jag vann av Hortogreen också.

Sen for vi iväg till Tegs handelsträdgård där jag köpte en Mukdenia rossii 'Karasuba' jag har den vanliga lönnbräckan men denna har jag inte och den väckte vill-ha tarmen. Jag behöver lite bladväxter till min s.k. rönnrabatt där jag planterat mycket vårblommor.


Efter vi ätit vår matsäck där for vi väg till Smultronstället. Där inhandlades bara en Berberis thunbergii 'Golden Rocket' gulbladig berberis som jag vill ha i min skogsrabatt.


Mina inköp på bild





Sen var jag gode nöjd och slut.

Ha det gott!!!


9 kommentarer:

  1. kul att besöka olika handelsträdgårdar och inte behöver man köpa en massa växter som du säger sommaren är lång
    vilken tur du haft vinna ett helt paket växter
    ha en fin dag
    maggan

    SvaraRadera
  2. Det är underligt att man bara inte kan låta bli att köpa växter:) Vi skulle inte heller ha något hos Peter Korn eller hos Gerben men lika väl kom vi hem med växter som vi bara inte kund motstå:) Ni verkar också ha haft en underbar dag;) Ha det gott/Monne

    SvaraRadera
  3. Vilken trevlig dag ni haft!!! Och vad kul det måste ha fått se Maggans vårträdgård. Och nog rymde du nån planta till. Det är du värd!! Mvh Anna i Gamla

    SvaraRadera
  4. Verkar ha varit en givande utflyckt.Klart man måste handla något.Jag ska på en liknande resa idag tillsammans med dottern.MVH

    SvaraRadera
  5. Hej Berit. Tråkigt att ni behövde frysa. Men ni ser i alla fall ut att ha haft trevligt. Det är ju alltid roligt att åka på trädgårdsrunda.
    Jag tackar ödmjukast om erbjudandet om den vita gräslöken. Det kanske går att skaka ut lite frön bara (lättare än att skicka en hel tuss planta över hela Sverige)
    Ha det bra och jag hoppas verkligen att värmen kommer även till er i norr snart.

    SvaraRadera
  6. Trevligt att höra att ni hade en trevlig dag med fina inköp. Tyvärr var ju inte vädret direkt vårvarmt men det kommer väl får vi hoppas. Plantan av gulsippa var ju jättestor och fin!

    SvaraRadera
  7. Det ser verkligen ut som en trevlig resa! Vilka otroligt fina kuddar av lundviva, fylld blåsippa och tandrot, som ni fick se!
    Här har mina lundvivor inte alls samma växtkraft...hm månne de inte fått nog med gödning?!

    SvaraRadera
  8. Härligt Berit.
    Men det var ju synd att det var lite kyligt.
    Maggan har jag några växter från ,hon har ju så mycket.
    Du har ju verkligen tänkt till när du handlat, ibland blir det ju lite väl oövertänkt.

    Ha det gott, nu skall visst värmen komma.
    Gunilla

    SvaraRadera
  9. Vilken härlig dag ni hade! Jag tycker du var ståndaktig som höll i plånboken. Det är ju så lätt att falla för frestelser när man åker iväg så där ;-)
    Sen blir jag så glad när jag läser uttrycket "gode". Det hade jag glömt! Märkligt vad fort man tappar ord... Kanske jag ska lägga till det till uttrycken igen och sprida det vidare. Det vore gode gutt om smålänningarna började använda det också, hihi.

    Kram, Lisa

    SvaraRadera

Till alla som skriver i min blogg. Tack för din kommentar, den värmer!

Om du inte har en egen blogg eller en g-mailadress, klicka i Anonym så kan du skriva en rad ändå.
Berit