Välkommen hit till min blogg



måndag 14 maj 2012

Snart så…


Snart så…
… Kanske solen och värmen kommer hit men idag har det varit blåkallt, regn och inga vilda hästar fick ut mig för något trädgårdsarbete idag. Det enda jag gjort idag är faktiskt varit till min granne och hjälpt henne såga ut en try…vad kan inte två kvinnor??

….Kan jag få njuta av att Soldanella montana, Skogsalpklockan blommar, det är mina egna frösådder från 2010 som ska börja blomma.


… kommer Pulsatilla vulgaris 'Rode Klokke’ att slå ut. Men jag gillar även då den visar hela sin ludenhet också.



… kommer min Hepatica transsylvanica Ungersk blåsippa ha blommat över. Den ungerska ska ha större blad och naggade bladlober samt en fjunigare behåring jämfört med vanlig blåsippa. Även blommorna är större. Vete katten om detta är en sådan???Det enda jag tycker skiljer från min vanliga blåsippa är bladfärgen.




Ha det gott!!

10 kommentarer:

  1. Jag tror banne mig att hela Sverige längtar efter lite värme nu:) Så söt den är skogsalpklockan!Ha det gott/Monne

    SvaraRadera
  2. Paketet kom fram så fint och min Soldanella är palnterad. Jag är SÅÅÅ glad över den. Tack så mycket, Berit. Hoppas att du får en fin vecka.
    Johanna

    SvaraRadera
  3. Ja det är verkligen en kall maj även här lite mer söderut. Nu har vi fått vårblöta så att det räcker, nu vill jag och trädgården ha sol och varmt. (helst vindstilla också för min tomt är så blåsig)
    Må gott

    SvaraRadera
  4. Ja, värmen är välkommen här också... Kram Pia

    SvaraRadera
  5. Fina bilder från 'permafrosten';))))!
    Nä, men skämt åsido: Finns det något ljuvligare än när ens egensådda blommar?! Man är ju rädd om dem som om de vore ens barn;)!

    /Anja

    SvaraRadera
  6. Visst är det härligt när det börjar knoppas även hos oss.
    Jag tror att din trädgård har det lite varmare än in.
    Vår ligger intill havet som kyler fortfarande, ca 100 m ner till vattnet.

    Maila ditt konto.
    Skicka helst efter helgen för vi är inte hemma.

    Ha det gott
    Gunilla

    SvaraRadera
  7. Jo du Berit... vi vill nog samma sak i hela landet nu 8-)
    Stack bara ut o hämtade in posten igår o höll på o blåsa bort! Idag har det mojnat o solen ligger o lurpassar bakom molnen... men det har nyss regnat o allt är vått, vått, vått... Hoppas kunna få gjort lite mer grävande o rensande idag!
    Ha´t himla gôrgôtt o ta´t lugnt i rabatterna
    Nina

    SvaraRadera
  8. Roligt att ni också har kommit till blomstadiet nu! Soldanellan är givetvis välkommen, när du själv sått den.
    Sådant har jag aldrig lyckats med ännu.

    Kram! Märit

    SvaraRadera
  9. Hej !

    Jo nu får den allt komma...värmen alltså....eller så får det sluta blåsa nordanvind...!!!

    Ha en skön vecka...<3

    Kram Ninni

    SvaraRadera
  10. Den där skogsalpklockan var en riktig goding! Ny bekantskap för mig. Pulsatillans håriga kofta är verkligen ett måste så här års om man vill överleva. Idag skulle jag gärna låna den av henne.
    Ha en riktigt härlig trädgårdshelg!
    Hej från Törnrosa

    SvaraRadera

Till alla som skriver i min blogg. Tack för din kommentar, den värmer!

Om du inte har en egen blogg eller en g-mailadress, klicka i Anonym så kan du skriva en rad ändå.
Berit