Välkommen hit till min blogg



tisdag 8 maj 2012

Ska den verkligen se ut så här???


Jag har idag rensat mitt stenparti och kom till Oxalis enneaphylla ’Patagonia’ och den ser ut som små kottar som håller på att komma upp ut jorden, ska den göra det eller ska jag fylla på jord??Har den frusit upp??


Jag har inte haft den här förr så jag är fundersam för andra Oxalis har inte gjort det vad jag kan minnas…


En bild på Scilla som blommar så fint i min stenmur (stenparti) jag har låtit den vara kvar där eftersom den vissnar ner sen och stör inte de andra som blommar senare. 


En annan som inte heller stör sen utan vissnar ner helt är Gagea lutea, vårlök. Men den sprider sig gode mycket här…en massa grässtrån som sticker upp men den vissnar också ner efter blomning.Idag har jag grävt upp lite av den och skickat till en som ville ha av den:)



Ha det gott!!

11 kommentarer:

  1. Men se så fint det blommar hos dig med vårlökar! Den där konstiga från Patagonien vet jag inget om :-)

    Kram

    SvaraRadera
  2. Å vårlök. Jag har några få som jag vårdar ömt. Sätter staket i gräsmattan kring dem så att inte sambon kör över dem...
    Vackert!

    SvaraRadera
  3. Hos mig beter sig oxalisen på exakt samma sätt:) Jag har aldrig fyllt på med jord/grus runt den och den blommar fint varje år:) Ha det gott/Monne

    SvaraRadera
  4. Har inte oxalis så jag vet inte hur den ska se ut.
    Visst är det härligt med alla vårblommande lökväxter och knölväxter! Även här dyker scilla upp lite varstans - alltid välkommen!
    Ha det gott!/Laila

    SvaraRadera
  5. Min Oxalis gjorde likadant i vår.Jag hade lite jord över och nu är den så fin.Jag har den på två ställen och på det andra gick det inte lika bra.Där syns inga tecken på liv.MVH

    SvaraRadera
  6. Vårlök ska jag försöka få att trivas ute i stugan. Den är så fin och jag gillar att den självsår sig rikligt. Det finns plantor som jag tagit med mig från Mariestad som ska ut i vår. Oxalisens kottar var jättefina!

    Ha det gott!
    Daniel

    SvaraRadera
  7. Oxalisen kryper upp ur jorden så det är bara att fylla på lite jord.
    Jag har flera sorter och de blommar så otrolig fint varje år.

    Ha det gott
    Gunilla

    SvaraRadera
  8. Scillan ja, det är verkligen roligt när den kommer, men ack, så det ser ut innan den vissnat bort! Då uppskattas den inte lika mycket längre.

    SvaraRadera
  9. Fina vårbilder! Ha det gott! /Leila

    SvaraRadera
  10. Hurra!Jag väntar som en hök vid brevlådan var dag nuförtiden fniss
    KRAM från mig!

    SvaraRadera
  11. Har ingen erfarenhet av oxalis tyvärr. Det ser verkligen ut som små kottar!
    Vårlök är jättefint, speciellt när de bildar stora stora mattor :-)
    Ha det gott. /Ingela

    SvaraRadera

Till alla som skriver i min blogg. Tack för din kommentar, den värmer!

Om du inte har en egen blogg eller en g-mailadress, klicka i Anonym så kan du skriva en rad ändå.
Berit