Välkommen hit till min blogg



torsdag 31 maj 2012

Lite blommor och blader…


Jag håller på hemma nu, rensar, fyller jord och gräver, det blir mindre och mindre gräsmatta för varje år, konstigt. Nu ska det jag kallar ”lunden” utökas. Jag har en stor gran där och dens rötter är inte kul att klippa runt så nu får det bli rabatt på dom, jag började redan ifjol med denna rabatt och meningen är att den ska bli ganska stor men just nu tar jag det i etapper så jag orkar med jobbet att få bort gräsmatta. Jag kom in nu då klockan var nästan 11 från den rabatten.

Dagens skörd med kameran

Taraxacum albidum, vit maskros. Det är inte alla som gillar maskrosor men denna är fin, har även haft den rosa men den har gått hädan i vinter.


Cardamine pentaphyllos, Fingertandrot . Kan man annat än älska detta fina bladverk…



Saruma henryi. Denna blomma har inget svenskt namn men har ett underbart bladverk, blomman är lite rynkig.




Hylomecon japonica , Skogsvallmo. Detta är nog en av mina favoriter bland vårblommorna, gillar både formen på den och bladverket, den brukar blomma om på hösten om även lite sparsamt.


Arnebia pulchra, Profetblomma. Blir ca 30 cm hög, blommar med gula blommor som har en liten brun prick på varje kronblad tills den pollinerats då den gula tar över helt. 


Såg jag vunnit hos Svanå trädgård, kul!!!!

Ha det gott!!


6 kommentarer:

  1. En liten fråga, sprider den vita och rosa maskrosen sig lika bra som den vanliga gula?
    //Anne-Lie

    SvaraRadera
  2. Gillar skarpt Profetblomman... Ha en bra dag och slit inte ihjäl dig. Kram Pia

    SvaraRadera
  3. Fina bilder, tanrot älskar jag både den rosa och gula. Skogsvallmo står på önskelistan och nu hamnade även Profetblomman där:) Var rädd om dig/Monne

    SvaraRadera
  4. Många fina du visar, jag måste springa ut och se om Saruma henryi har klarat vintern. Konstigt att en del inte gillat vintern som ändå var rätt mild (men dåligt med snö som skyddade förståss) Härliga bilder på fina växter. Ha det fint!

    SvaraRadera
  5. Den utan svensk namn, Saruma, är ju hur fin som helst ! Hur får jag tag i en sån?

    //Veronica

    SvaraRadera
  6. Det finns så mycket som är roligare än att klippa gräsmattor! Så söt den var den lilla rynkiga :)

    SvaraRadera

Till alla som skriver i min blogg. Tack för din kommentar, den värmer!

Om du inte har en egen blogg eller en g-mailadress, klicka i Anonym så kan du skriva en rad ändå.
Berit