Välkommen hit till min blogg



tisdag 1 maj 2012

Hej, hej Maj du sköna, nu väntar vi bara på det gröna…


Underbara maj har börjat som här uppe betyder början på det gröna. Gröna blad i träden, grön gräsmatta och snart barfota i gräset.

Hos mig har nästan all snö tinat bort, finns någon snösträng kvar och det fullkomligt exploderar i rabatterna. Jag har börjat städa i rabatterna och har väl en del kvar än. Idag så har min mossdamm tinat fram 


och det verkar som mossan är grön under men jag får nog vänta ett tag till innan jag vet om den vuxit fast på torvblocken, men jag hoppas ju att den har gjort det. Kompostgallret har jag så att inte fåglarna ska far med all mossa. Jag hoppas att jag kan ta bort det nu.

Min lila blåsippa har slagit ut idag ( himla svår att få den rätta färgen med kameran)


Den blå blåsippan


En lundprimula har börjat blomma. Anja visst är den från dig??


Och min bollprimula som jag frösådde ifjol har bekänt färg den blev blålila.


Jag fortsätter och fota bladutspring, några av dagens skörd.

Den som jag gillar kanske mest själv är Jeffersonia dubia, Blå presidentsippa. Den kommer med knoppen först sen kommer bladen, i år har jag satt en bur över den för att inte katten ska gräva där som den gjorde ifjol .

Hacquetia epipactis 'Thor'.Gullflockan ’Thor’ en variegerad Gullflocka som uppstod i den välkände Thor Svantessons trädgård.På den kommer också knopparna och blommorna först sen kommer bladen.

  
Scopolia carniolica Dårört som då den kommer är alldeles blå

Ha det gott!!!

11 kommentarer:

  1. Helt underbart med maj och all den skira grönskan vi väntar på och naturligtvis vårblomningen.
    Den kommer så sakteliga :)
    Fint du visar!
    Kram /bea

    SvaraRadera
  2. u gäller det att hinna med.
    Egentligen skall man bara sitta och njuta av solen och fågelkvittret.
    Och dessutom ha ögonbindel:o)
    Men hur är det jag ser allt jag vill göra i rabatterna när det börjar sticka upp.

    Ha en bra dag
    Gunilla

    SvaraRadera
  3. Fina bilder! Din mossdamm är så himla fin:) Ha det gott/Monne

    SvaraRadera
  4. Dårörten är min favorit bland dina bilder idag :-)Läcker!
    KRAM från mig!

    SvaraRadera
  5. Trots att du tydligen har det betydligt kyligare med senare vår än här, så har du så otroligt massa fina blommor redan!

    SvaraRadera
  6. Klart dårörten är blå! Det heter ju blådåre;-)
    Ha en alldeles underbar vårdag!
    Kram Åsa

    SvaraRadera
  7. Men har ni snö fortfarande??+ Hoppas den smälter fort nu idet underbara vädret!//Helen

    SvaraRadera
  8. Dårörten var jättefin på din bild! En sådan skulle jag kanske ha.

    SvaraRadera
  9. Den Blå Blåsippen är en helt fantastisk bild, jag blev nästan bländad av det blå......Dårörten har jag aldrig hört talas om tidigare och ska Googla den exakt nu :)

    //Veronica

    SvaraRadera
  10. Det är mycket som är på gång upp hos dej, det är ju för härligt! Man blir så lycklig! Blåsippor och vivor är något alldeles exta, man får liksom glädjeskutt!! Vilka häftiga blad som kommer upp, dårörten var ju för läcker.
    Mossdammen tycker jag också är så härlig!
    Ha det fint!

    SvaraRadera
  11. Hej:)
    Finns bollviva alltså i flera färger än lila? Har aldrig sett det...Söt är den i alla fall.

    SvaraRadera

Till alla som skriver i min blogg. Tack för din kommentar, den värmer!

Om du inte har en egen blogg eller en g-mailadress, klicka i Anonym så kan du skriva en rad ändå.
Berit