Välkommen hit till min blogg



torsdag 10 maj 2012

Ett skepp kom lastat med jord….


Eller kanske inte ett skepp men väl en lastbil med jord kom hem till mig idag, så nu är jag jordrik!!Vilken rikedom det är att ha jord att bara hinka och skotta från. Jag behöver både fylla på alla mina rabatter med jord, göra om och fylla på min stora latmansrabatt som jag gjorde i höstas, jag är inte nöjd med formen på den, sen så ska Lunden utökas… så vete sjutton om 5 ton jord räcker.
Dagen började bra med sol, sen blev det regn och sen så kom solen igen. Nu är jag i alla fall klar med vårstädningen av alla rabatter och har börjat om igen med att rensa och fylla på i rabatterna.
Men visst hann jag en fotorunda…

Helleborus’ Moonbeam’ som jag trodde var en Helleborus argutifolius ’Pacific Frost’ Julros tills jag läste namnlappen…ber om ursäkt för jag vilselett er i en annat inlägg jag gjort om den.


Hacquetia epipactis Gullflocka har börjat visa sina blommor…


Snart, snart så blommar min vita blåsippa, fin knopp har den



En annan som också blommar snart är min enkla röda blåsippa, den dubbla jag har frös knopparna bort på, har jag tur kanske den kommer igen med någon knopp.



En primula jag gillar mycket är Primula denticulata alba, vit bollviva den lyser så fin i rabatten sen så gillar dens sätta att växa också…den börjar blomma även då den inte har stjälk och ju mer stjälk den får ju mer blommar den.



Min jordrikedom:)




Ha det gott!!!


8 kommentarer:

  1. Vilken lycka med en stor hög jord :-) Kommer aldrig glömma när vi gjorde ordning för gräsmatta...lass på lass med fet härlig jord.
    Ha det bäst!
    Kram Hélena

    SvaraRadera
  2. Jag förstår absolut lyckan med 5 ton jord. (hur många kubikmeter är det?)Jag har mycket mager jord hos mig så jag beställer varje år. Så skönt att bara fylla skottkärran när man behöver.
    Må gott Katarina

    SvaraRadera
  3. Den fyllda röda har frusit här ibland också, verkar extra känslig. Vita bollvivan är så fin! Den finns på bild i Hannus bok Trädgårdsvisioner, tagen i hans trädgårdslund, såg jag.
    Ha det bra!

    SvaraRadera
  4. Det är precis det det är -rikedom:) Finns inget underbarare än att ha "obegränsat" men jord eller grus eller vad det nu kan vara som man använder mycket av:) Helleborus 'Moonbeam' har jag också och den älskar jag:) Ha det gott/Monne

    SvaraRadera
  5. Lycka är att ha jord att tillgå.
    Vi har ett lass matjord som vi blandar i trädgårdskomposten i varje höst för att det krymper synbart i jordhögen .

    Jag gör av med mycket jord varje år. Och det är svårt att få tag i bra matjord.

    Bollvivan har jag också frösådde den för ett par år sedan både vit och blå. De är så fina när de börjar knoppas.

    Helleborusen är riktigt fin.


    Ha en fin helg.
    Gunilla

    SvaraRadera
  6. Förstår din lycka över jorden! :) Skulle behövas här med, men jag får nog fortsätta med säckleveranser, hinner knappast med ett helt lass här hemma i maj! Hoppas att du slipper för mycket ogräs med den, bara! Av växterna gillade jag särskilt julorsen 'Moonbeam' och faktiskt den vita bollvivan - det får nog bli att skaffa hem! Ha en härlig helg! :) Mia

    SvaraRadera
  7. Ja, vilken härlig hög, det skulle sitta fint här också! Julrosen, Helleborus’ Moonbeam’ köpte jag just hos Peter K förra helgen. Vilket ursnyggt bladverk den har också! Mycket fint på gång hos dej!
    Ha det gott!

    SvaraRadera
  8. Förutom en härlig jordhög, söta vårknoppar och blommor har du en helt fantastiskt vacker ny header. Så fin! Vilka färger, vilken form. Underbar.
    Ha en fin helg.
    Törnrosa

    SvaraRadera

Till alla som skriver i min blogg. Tack för din kommentar, den värmer!

Om du inte har en egen blogg eller en g-mailadress, klicka i Anonym så kan du skriva en rad ändå.
Berit