Välkommen hit till min blogg



fredag 11 maj 2012

En trötter dag...


Idag så var jag trött och sliten, vädret lockade inte till någon utomhusaktivitet heller kallt +5 grader och blåsigt. Tur då att en kompis ringde och frågade om jag vill följa med till Luleå och kolla Rutviks handelsträdgård som öppnade idag för säsongen. Naturligtvis ville jag det.

Väl där fick man en större chock kanske mest för prislapparna…3.500, 2.500 visserligen stora och rejäla träd men ändå!!!!Vem i fridens namn köper det??? Manchurisk valnöt , Juglans mandshurica för den nätta summan av 3.300:- visserligen stor och flerstammig men, men. Vet inte om jag är snål men för mig känns det som en utopi att lägga så mycket pengar på ett träd, då man kan få många men kanske inte så stora. De växer ju. NÄÄ det blev ingen handling där, jag tyckte prislapparna var nog så höga och för mig som bara var ute efter en rhododendron och inga perenner lockade heller fick gå utan kasse därifrån:)


Efter sedvanlig fikatur så for vi till Blomsterlandet och kollade och där köpte jag faktiskt nått..en rhododendron för 129:- , ett fynd hoppas jag… Rhododendron Catawbiense-Gruppen 'Catawbiense Grandiflorum' heter den ska vara härdig till zon 5 så jag hoppas den funkar hos mig. Den kommer att bli så fin i min lund



 

Väl hemma gick jag en tur med kameran…

en till julros har slagit ut , namnlös sådan köpt på trädgårdsmässan.

Blad(barr)utspringet på Larix decidua 'Horstmann Recurved'är så vackert….


Nu blommar min ena Dicentra cucullaria Sjömanshjärta så jag har väntat på det, och gladde mig gjorde det, en bra avslutning på dagen.


Ha det gott!!

12 kommentarer:

  1. Ja det var då några rejäla prislappar;( Onödigt att köpa så stora träd, de växer ju som du säger:) Det var ett fantastiskt vackert utspring på Larixen som små blommor:) Ha det gott/Monne

    SvaraRadera
  2. Vad kul att se ditt sjömanhjärta. Jag är så sugen på ett sånt. Fin header du har gjort. Lycka till med din rhododendron Kram Pia

    SvaraRadera
  3. Alla tre blommorna var väldigt snygga. Ihop skulle de nog också göra sig. :-)

    Ha det gott!
    Daniel

    SvaraRadera
  4. Alltid intressant att få ta del av det senaste hos dig. Läcker lärk, verkligen speciell!
    /Anette

    SvaraRadera
  5. Härligt! Läcker färg på barrutspringet. Ja, och så fint med sjömansthjärtat. Min har inte blommat. Än. Står krukad i skuggläge, borde kanske flyttas till mer sol-halvskugga? (Varför krukad? I väntan på att min lilla lund ska bli klar...)

    SvaraRadera
  6. Du verkar haft en härlig dag i alla fall. Lärken har ett fint utspring, vi hade en dvärglärk av något slag som var jättefin också men tyvärr har den gått hädan. Stora växter är hutlöst dyra men det tar förstås några år att dra upp dom. Vi köpte en Sorbus 'Dodong' som spö, en rak pinne på ca 1 meter för ca 4 år sedan, nu börjar den bli ett rätt stor träd.

    SvaraRadera
  7. Hjälp vilken läcker julros! Man blir ju bara glad!

    SvaraRadera
  8. Det verkar som om det var en härlig dag trots en motig start! Förstår att du tycker att priserna var höga, men jag brukar säga om höga priser att det är åren i plantskolan man betalar för - vill man ha uppväxt fort måste det ju kosta då! :) Det var ett underbart 'barrutsprång' på lärken! En sådan får allt åka upp på önskelistan! Hoppas att du får en fortsatt trevlig helg! :) Mia

    SvaraRadera
  9. Håller med ! vilka hutlösa priser på träd.
    Julrosen var ju ursöt.
    ha de gott/mia

    SvaraRadera
  10. Vilka priser!

    Sjömanshjärta har jag inte stiftat bekantskap med tidigare, men den ser söt ut.

    Här är det ganksa kallt och ruggigt idag, men jag ska ut och kärra grus så jag håller mig nog varm. :)

    Härlig jordhög du har, lycka!

    SvaraRadera
  11. Hej vännen!

    Vilka priser..!!!
    Tur att det går göra fynd annanstans....=)

    Ha en bra dag...<3

    Kram Ninni

    SvaraRadera
  12. Tycker det är toppen då handelsträdgårdarna som i det här fallet Rutvik tar hem ett fåtal stora träd till försäljning. Då har kunden valmöjlighet, dyrt och stort eller billigare och mindre.


    Det flesta träd kostar ändå runt eller drygt 1000:- Det är många år i tillväxt man sparar genom att köpa ett större träd för ett par tusen kr. till.
    Om jag skulle kunna? Abolut :=)


    Ha det gott!

    SvaraRadera

Till alla som skriver i min blogg. Tack för din kommentar, den värmer!

Om du inte har en egen blogg eller en g-mailadress, klicka i Anonym så kan du skriva en rad ändå.
Berit