Välkommen hit till min blogg



söndag 13 maj 2012

En dag i rensningens tecken…


Klädd i täckbyxor och täckjacka så fortsätter jag att rensa mina rabatter, just nu är jag i den s.k. Långa rabatten för just för den är lång. Den är säkert minst 20 meter lång och är nog 3-4 meter bred på vissa ställen så den tar tid att rensa. Sen att den fortsätter säkert 20 meter till på ena sidan så visst tar den tid innan den är klar, tur jag gjort en viss del redan. Mitt hatobjekt nu är Astrantia maxima..himmel vad den har en förmåga att fröa av sig fast jag tyckte jag klippt alla fröställningar.

Primula vulgaris Petticoats' , Jordviva, en fylld vit viva som  har börjat blomma nu. Så fantastiskt vacker.


En som man faktiskt inte tänker på att den blommar är faktiskt Asarum europaeum, Hasselört. Oftast så gömmer sig blommorna under bladen men vet men om det så kan man leta under bladen och hitta dessa fina blommor.


Primula elatior, Lundvivan fortsätter att blomma så vackert.


Snälla nu vill jag ha värme så man slipper frysa då man är ute!!!

Ha det gott!!


13 kommentarer:

  1. Vilken vacker viva! Väcker habegär...
    Ha det bäst!
    Kram Hélena

    SvaraRadera
  2. Ja vivor är verkligen vackra. Din var otroligt snygg.
    Jag hoppas också på värme nu.

    Ha det gott!
    Daniel

    SvaraRadera
  3. Astrantia maxima vet tydligen vad den vill och var! Mina sådda frön kom inte upp, men när den får välja själv blir det massförökning;-)
    Ibland blir det för mycket av det goda;-)
    Oj vad snyggt din viva blommar!
    Kram Åsa

    SvaraRadera
  4. Ja vivor är verkligen likamed vårglädje i stora mått. Söt viva och lundvivan är nog den tacksammaste viva jag har, den blommar och blommar hoppas den förökar sig mkt för den delar jag gärna till fler ställen. Här är det i allafall så att man slipper frysa även om det är lite svalt. Hoppas ni får fina vårtemperaturer snart!
    Ha det fint!

    SvaraRadera
  5. Åh den lilla vita vivan var ju gudomlig:) Hoppas verkligen att det blir lite värme det är ju svinkallt ute:( Ha det gott/Monne

    SvaraRadera
  6. Hi hi... ta bort ett n ur ordet rensningen och gissa vad jag läste ;-)
    Visst är hasselörtens blomma vacker om än anspråkslös.
    Ha det gott!
    /Anna

    SvaraRadera
  7. Din lundviva är så vacker! Hoppas att du får lite värme så du kan hoppa ur vinterkläderna - här började vi med sandaler för flera veckor sedan.

    kram

    SvaraRadera
  8. Vet precis hur det är att ha en lång rabatt. Min kängsta är 50 m, men som tur är inte så bred, max 2 meter. Trots det är det ärligt talat skitjobbigt att rensa den och i år har jag inte ens börjat. Jag har inte heller hunnit med att rensa av dom gamla döda perennerna i två av mina andra stora rabatter eller klippt ner dom frusna vresrosorna på yttertomten, så den här veckan har man MASSOR av jobb. Dessutom håller jag med dig; Det måste bli varmare så man inte känner sig som en isbit och är tvungen att gå in och värma sig med jämna mellanrum!!

    SvaraRadera
  9. Så söt den fyllda jordvivan var. Våra lundvivor har snart blommat över.

    SvaraRadera
  10. Underbara vivor.
    Vi hade ett underbart väder igår! Var ute och rensade i rabatterna hela dagen.Helt underbart. Vet inte om min kropp håller med mig idag. Lite träningsvärk :)

    Ha en fin dag
    Kram
    Heléne

    SvaraRadera
  11. Jag håller med dig.
    Det är kalsongvärme fortfarande som behövs:o)

    Hoppas att det vänder och att värmen kommer snart.
    Det blåser idag och är så kallt.

    Vilka fina vivor du har.
    Har du kollat pallkragen om löken?

    Ha det gott
    Gunilla

    SvaraRadera
  12. Lundvivan är ju så bedårande vacker och lättälskad! Jag har också bråkat med en Astrantia maxima, så till den milda grad att jag fick ta bort den till sist. Den sköt rotskott på något elakt vis. Berit, nu vill vi få lägga bort täckbyxorna, eller hur.

    SvaraRadera
  13. Hej !!!

    Vilka underbara bilder...ögongodis !!!
    Vilken tur att man vet var man bor och vinterkläderna inte är långt borta....brrrr!!!
    Skriver under din beställning av SOL och VÄRME !!!

    Kram Ninni

    SvaraRadera

Till alla som skriver i min blogg. Tack för din kommentar, den värmer!

Om du inte har en egen blogg eller en g-mailadress, klicka i Anonym så kan du skriva en rad ändå.
Berit