Välkommen hit till min blogg



tisdag 6 mars 2012

Primula auricula x 'Merlin Stripe'

En till primula men inte vilken som helst utan en underbar Primula hybrid från Jürgen Peters som heter ’Merlin Stripe’. 



Det är Allan Hawkes som fadern till denna primula, han har utvecklat och framtagit många av de randiga primulorna som finns i handeln. Jag köpte den på trädgårdsmässan för två år sen, så den har överlevt i min rabatt. Går man in på Jürgen Peters hemsida blir man förförd av många som man bara vill ha. Idag hittade jag en till sida med helt otroliga primulor som är svensk och har postorder Ray’s perennials farligt, farligt för en som gillar primulor:)



Primula auricula x 'Merlin Stripe' blommar i svart/grön/gul randigt och är dubbelblommande. Den blommar i maj- juni hos mig och blir ca 15 cm hög. Hos mig står den i sol – halvskugga och i vanlig rabatt.



Förökning: Delning kan även sticklingsförökas.


Ha det gott!! 

15 kommentarer:

  1. Så snygg och ovanlig Primula du visar här.
    Det är alltid så trevligt att se på dina spännande växter som du visar här, själv börjar man drömma om liknande växter. Önskelistan för nya trädgårdsväxter blir längre och längre...

    SvaraRadera
  2. Visst är de läckra, auriclerna. har också hittat Rays blogg och hoppas träffa honom på mässan. /evab

    SvaraRadera
  3. Drägelvarning på den! Tänk vad mycket det finns som man vill ha;-)

    SvaraRadera
  4. Du har så mycket att visa och jag håller med, önskelistan blir väldigt lång. Tack för fina bilder och inspiration. Kram Pia

    SvaraRadera
  5. It's so nice to see some fine auriculas growing in Norrbotten, well done Berit.
    Best wishes Ray

    SvaraRadera
  6. En snygging du visar upp, den är så läcker!
    De där sidorna du länkar till har fått besök, en aurikel köptes hos J. Peters på mässan för ett par år sedan.
    /Anette

    SvaraRadera
  7. Ska man våga titta där? Dom är ju hur underbara som helst!
    Ha det gott!
    Ulrika

    SvaraRadera
  8. Visst är auriklarna fantastiskt fina jag har tittat inne hos Ray och den ena fina gräddbakelsen efter den andra.
    Jag måste blunda.

    De klarar sig otroligt bra här uppe hos oss.

    Hur känns det för dig nu sedan fallet?? Hoppas att det är bättre.

    Ha det gott
    Gunilla

    SvaraRadera
    Svar
    1. Peppar,peppar jag har fortfarande huvudvärk men jag är inte lika yr iallafall så jag hoppas jag orkar vara uppe lite mera idag:)

      Radera
  9. Ja Ray har massor med fina Auricler.La en beställning hos honom för ett par dagar sedan.Har köpt dom jag har av honom.Jätte fin kvalitet på plantorna.Ska leta reda på honom på mässan.Kram.PS hur går det med yrslen?

    SvaraRadera
  10. Oj oj oj vilken läckerbit:) Vågar nog inte gå in på en sådan sida:) Ha det gott/Monne

    SvaraRadera
  11. Merlin va verkligen fin....är väldigt förtjust i aurikler och har många ...men inte Merlin

    http://www.alltomtradgard.se/min-sida/Ing-Marie/galleri/album/?id=28507

    //Ing-Marie

    SvaraRadera
  12. Vad skönt att du mår bättre Berit! Fantastisk aurikel! Den ser nästan ut som ett litet djur :)

    SvaraRadera
  13. Dom där har jag! gillar Aurikler väldigt mycket, det brukar bli en ny varje år från Mässan.
    Mariana

    SvaraRadera
  14. Läcker!
    Köpte några från Alpine Peters för några år sedan men alla överlevde inte första vintern.
    Förra vecka grävde jag upp auriklerna som stått i grönsakslandet över vintern. Nu står de inkrukade i frigolitlådor med tjocka lager fiberduk över sig.
    Ha det gott
    Birgitta

    SvaraRadera

Till alla som skriver i min blogg. Tack för din kommentar, den värmer!

Om du inte har en egen blogg eller en g-mailadress, klicka i Anonym så kan du skriva en rad ändå.
Berit