Välkommen hit till min blogg



lördag 10 mars 2012

Idag har jag skolat ut orkidéer!!

Detta är första gången jag gör det så det var riktigt spännande!!! Jag fick i somras några hermetiskt tillslutna glasburkar med Gymnadenia conopsea, Brudsporre och Dactylorhiza maculata, Jungfru Marie nycklar av Kjell som han frösått.


Hur man gör det, kan du läsa här där han förklarar hur det går till:

Jag hade de först ute i sommar i skugga och sen har de fått stå i mitt kylskåp. Idag plockade jag ut dem från kylskåpet och öppnade burkarna.



Grubblade hur jag skulle få upp sådderna ur burken utan att skada nått men det löste sig med en lång smal gaffel.

De ligger ju i en geléaktig ”jord” som är ganska lös så allt gick bra om man fiskade upp dem försiktigt. Många av sådderna hade jättefina rötter.


Jag har planterat dem i en torvrik jord och strött snäckskal på som jag fått av Kjell. 


Allt gick jättebra och nu har jag en massa utskolade plantor av Gymnadenia conopsea, Brudsporre och Dactylorhiza maculata, Jungfru Marie nycklar som jag hoppas klara flytten från det sterila rummet till mitt sovrum under lysrör. Jag vet att detta är det känsligaste ögonblicket och det är inte säkert alla överlever men jag hoppas ju:)

Ha det gott!!

19 kommentarer:

  1. Hoppas alla små plantor klarar sig bra, det blir spännande att få följa dem här på din blogg.
    Ha det fint.

    SvaraRadera
  2. Vilket spännande projekt Berit, följer det med spänning!

    SvaraRadera
  3. Så otroligt spännande!!! Jag håller tummar och tår och tror säkert att det går vägen för du verkar kunna det där med småttiga växtliv:)

    SvaraRadera
  4. Sååå spännande! Har aldrig snuddat vid tanken på att kunna göra så här! Nu önskar dig Lycka till med fortsättningen av det här projektet. Tack för att du delar med!
    Kram/Randi

    SvaraRadera
  5. Men så spännande, tänk frösådda och egenodlade orkidéer... Där kan man prata om plantsmanship i den högre skolan. Håller tummarna för att många småttingar klarar omställningen från flaska till kruka.

    Kram

    SvaraRadera
  6. Oj vad spännande! Vilka jättefina små plantor, tror säkert att de kommer att klara sig med en sådan duktig "mamma":) Kul att få följa de små raringarnas utveckling här på bloggen. Ha det gott/Monne

    SvaraRadera
  7. Verkligen spännande! Sådant här är så kul att följa. Och orkidéer som är så vackra!
    Lycka till och jag håller tummarna.
    Kram Pella

    SvaraRadera
  8. Spännande! Hoppas dom växer och blir stora, ser fram emot bilder på orkidéängar hemma hos dig :-)

    SvaraRadera
  9. Oj, vilket projekt. Tänka vad mycket arbete som redan är lagt, och då har de precis kommit ut i jorden. Måste varit nervöst att bryta förslutningen. Hoppas nu att det lyckas.
    Ha en bra söndag
    Johanna

    SvaraRadera
  10. Vad spännande
    ser fram i mot att få se fortsättningen
    ha det så bra
    maggan

    SvaraRadera
  11. Fantastiskt ,hoppas att det går bra men lite svin kan du ju ta som har så många. Riktigt spännande.

    Ha det gott
    Gunilla

    SvaraRadera
  12. Nämen oj vad spännande, hoppas de flesta klarar sig.
    Ha en härlig söndag.
    Vivian

    SvaraRadera
  13. Fantastiskt! Håller tummarna för att tillräckligt många ska klara sig så att du kan skapa en riktig orkidéäng!
    Ha det gott!/Laila

    SvaraRadera
  14. Ser bra ut. Om du är noga med att inte låta dom torka ut så kommer det säkert att gå bra. I naturen växer dom där det är riktigt blött hela tiden. I trädgården tål dom att växa i direkt sol om jorden hålls fuktig.
    /Kjell

    SvaraRadera
  15. Önskar dig lycka till med dina utplanteringar.Håller tummarna för att det ska gå bra.Kram

    SvaraRadera
  16. Oj vad spännande :-)
    Lycka till!
    KRAM från mig!

    SvaraRadera
  17. Hoppas det går bra med de små!
    Ha det bra!
    Ulrika

    SvaraRadera
  18. Hej!
    Verkligen super intressant arbete!
    Har aldrig hört att man ska klara av detta!
    Hoppas på fler info om de små liven...hoppas de överlever allihopa och få se bilder på några blommande !
    Hälsningar,Karla.

    SvaraRadera
  19. Så intressant! Det är många moment som ska bli rätt där!
    Du kommer säkert att klara det, men jag skulle nog inte fixa det.

    Kram
    Märit

    SvaraRadera

Till alla som skriver i min blogg. Tack för din kommentar, den värmer!

Om du inte har en egen blogg eller en g-mailadress, klicka i Anonym så kan du skriva en rad ändå.
Berit