Välkommen hit till min blogg



onsdag 14 mars 2012

Houstonia caerulea, Porslinstjärna

Jag gillar ju nästan alla perenner, från ”pyttar” till storväxta. Vissa faller jag handlöst pladask för vid första anblicken, det här en sådan. Den såg jag i ifjol på Gardens North frösida, de visade en bild på en ljusblå matta av denna växt. 

Den heter Houstonia caerulea, Porslinstjärna. Den blir inte hög utan kanske 6 cm men är mattbildande . Den blommar med ljusblåa blommor och blommade hela sommaren hos mig ändå till i november. 

Jag har min i sol – halvskugga . Jag har faktiskt täckt den med löv i år eftersom det är första året jag har den och vet att den kan vara lite känslig mot vinterfukt. Detta kan vara en kortlivad perenn här uppe men den ska tydligen fröså sig så man har den varje är ändå. Återkommer till våren om den överlevt.

En blomma den 2 november

Förökning: Ljus och varmgroende

Ha det gott!!


8 kommentarer:

  1. Ja den var jättesöt!

    Kram Ulrika

    SvaraRadera
  2. Vilken liten raring! Den kan jag tänka mig att ha. Mattbildande små växter är perfekta om man som jag inte vill ha så mycket gräs...
    Lycka till med alla sådder! Jag väntar med spänning på att se resultatet!

    Kram, Lisa

    SvaraRadera
  3. Den var ju jättefin! Glöm inte att berätta om den har överlevt!

    SvaraRadera
  4. En riktig liten skönhet:)) Hoppas att den överlevt vintern hos dig. Ha det gott/Monne

    SvaraRadera
  5. Vilken ljuv liten skönhet som du visar upp. Hoppas att den överlevt med hjälp av all din omvårdnad...<3

    Ha det bra!!!

    Kram Ninni

    SvaraRadera
  6. Den var söt.Och så länge den blommar.Något att köpa om man hittar den.Kram

    SvaraRadera
  7. Porslinssjärnan var otroligt söt, en blomma jag aldrig har hört talas om och fantastiskt att den blommar så länge!
    Ha en härlig torsdag!
    Kram

    SvaraRadera
  8. Vad snygg den var!! måste lägga på minnetm helt i min smak! Ha det fint!

    SvaraRadera

Till alla som skriver i min blogg. Tack för din kommentar, den värmer!

Om du inte har en egen blogg eller en g-mailadress, klicka i Anonym så kan du skriva en rad ändå.
Berit