Välkommen hit till min blogg



fredag 9 mars 2012

Blommig fredag ­- Min juvel

Dagens tema på blommig fredag är Min juvel. Så här har jag tolkat dagens tema vill du se andras tolkningar så finns de hos Roses and stuff.

Jag har upptäckt under min tid i sängen och soffan efter mitt fall vad många juveler jag har runt mig. Juveler i egenskap av vänner, ni är guld värda!!!!Folk som ringt till mig för att höra hur jag har det ,gått ut med Leve, handlat åt mig, kommit och hållit mig sällskap, kommit med mat, blommor och choklad. Så rik jag är!!

Nu är jag kanske på bättringsvägen men mycket tid går till vila än, men det är konstaterat att jag fått hjärnskakning och ingen mer eller ny skada på nacken. Sen fick jag en medicin som jag fick alla biverkningar av, sov 19-20 timmar per dygn. Nu har jag tagit bort den värkmedicinen och hoppas jag klarnar till och åter orkar kommenterar era bloggar.

En helt annan juvel har jag i rabatten och en dubbel sådan, Geranium pratense 'Double Jewel', Ängsnäva på svenska. Jag har även sett att den kan ha sålts under Geranium sanguineum 'Double Jewel'.
Den blir ca 40-50 cm hög, blommar med vita dubbla blommor med lite rosa i ögat . Blommar i juli – augusti hos mig. Vill stå i sol- halvskugga och i väldränerad rabatt. Den är mycket stadig och har ett kompakt växtsätt.


Kuriosa: Växten upptäcktes för några år sedan i Holland av Jan Verschoor. Han upptäckte det i en serie G. pratense ‘Plenum Album’.


Ha det gott!!

34 kommentarer:

  1. Det lät inte alls kul med värken...hoppas det bättre fort och snabbt. Vilken underbar geranium du visar, den har jag inte sett innan, jag har annars många från min tid på plantis för det är en av mina favoväxter, måste försölka hitta den du visar.
    Hoppas du får en fin helg.
    Kram lotta

    SvaraRadera
  2. Det är roligt att läsa att du är på bättringsvägen. Vilken vacker växt du visar här idag, den hade jag aldrig sett förr.
    Trevlig helg.

    SvaraRadera
  3. Det var en bokstavlig tolkning och vackra bilder! Hoppas hjärnskakningen släpper snart så du blir piggare!
    Trevlig helg!

    SvaraRadera
  4. Vilken vacker näva. Verkligen en riktig juvel!
    Ojdå - har du också varit dålig Berit? Jag har inte haft så mycket tid att surfa runt och läsa alla inlägg. Roligt att du mår bättre nu då! /Anja

    SvaraRadera
  5. Fortsätt att krya på dig! Vänner är verkligen ovärderliga, vad glad att du har dem runtikring!

    SvaraRadera
  6. En sån vacker ängsnäva! Tack för info - denna var en nyhet för mig. jag försöker hålla mig uppdaterad om växtnyheter men vissa missar man i flödet tydligen.

    Nu får du krya på dig efter ditt fall och ta det lugnt och se till att bli återställd innan våren drar igång på allvar.

    Kram

    SvaraRadera
  7. Härligt att höra att du börjar hämta dig från ditt fall:) Så skönt att det "bara" var hjärnskakning och inte förvärrande av din skada. En riktigt vacker näva den där 'Double Jewel' Får jag hålla ögonen öppen för hädanefter:) Ha det gott/Monne

    SvaraRadera
  8. Det var skönt att läsa att du är på bättringsvägen.
    Den Juvelen blir jag extra glad över att du visar, köpte den i höstas och hoppas att den kommer att blomma lika fint som på dina fina bilder.
    Ha en härlig helg.
    Vivian

    SvaraRadera
  9. Usch, det är inge trevligt med värk....hoppas den försvinner snabbt. Nävan du visar är ju jättejättefin, härlig färg oxå.//Helen

    SvaraRadera
  10. Very pretty flower pictures!!
    Thank you for sharing
    Kram Gisela
    http://guildwoodgardens.blogspot.com

    SvaraRadera
  11. Helt underbar näva. Den skulle jag vilja ha. Har antecknat namnet. Så vackra foton du tagit av den. Skönt att du mår bättre nu. Hjärnskakning är inte att leka med. En tröst måste vara att din nacke inte skadades igen. Ha nu en riktigt skön helg och ta vara på dig.

    SvaraRadera
  12. En jätte vacker juvel.

    Härligt att du är på bättringsvägen.

    Kram

    SvaraRadera
  13. Skönt att du mår bättre och att det inte blev värre med allt det andra...=)
    Vilken underbar näva och superfina bilder...!!!

    Ha en skön fredag...<3

    Kram Ninni

    SvaraRadera
  14. Visst är den otroligt fin. Jag har beställt den från Borealis i år.
    Vad bra att du är något bättre.

    Ha det gott och sköt om dig.
    Kram
    Gunilla

    SvaraRadera
  15. Skönt att du börjar blir bättre säger jag med! Ta det nu försiktigt. : )

    D.J är kanonfin tycker jag också. Den växer så fort men sprider sig ändå inte ohämmat som vissa nävor. Det är en av de nävor jag faktiskt tillåtit vara kvar i rabatten med glädje.

    Ha en mysig helg!

    SvaraRadera
  16. Hope you feel better soon. I love your Geranium and will look for it for my own garden.
    Have a good weekend.

    SvaraRadera
  17. Underbar Geranium, den ska jag anteckna namnet på! Åh, jag tycker så synd om dig Berit och hoppas att du snart ska känna dig bättre. Vilken sabla otur att du halkade, men skönt att höra att du fått mycket hjälp av goda vänner.

    SvaraRadera
  18. Skönt att höra att du börjar bli litet bättre!

    Otroligt vacker näva! Den skulle jag gärna ha hos mig!

    Hoppas du får en bra helg!

    Märit

    SvaraRadera
  19. Så vacker näva! Skönt att du börjar må bättre och att du inte har skadat dig mer.
    Ha en underbar fredag!
    Kram Hélena

    SvaraRadera
  20. Skönt att höra att du är på väg mot rätt håll. Riktigt läskigt att det kunde gå så illa. Nävan du visar är verkligen en juvel. Har aldrig sett den tidigare och den verkar helt ljuvlig!
    Kramar!

    SvaraRadera
  21. Det var en vacker näva!
    skönt att är på bättringsvägen igen.
    kram mia

    SvaraRadera
  22. Double Jewel är en fantastisk näva, en klar favorit. Så vackra bilder. Vad skönt att du känner dig bättre.
    Ha en skön helg.
    Kram Maria

    SvaraRadera
  23. Jättefin! Tänk att jag missat att du är dålig! Sköt om dig och ta det lugnt. Kram Pia

    SvaraRadera
  24. Åhh... det var ännu en fin växt av dina många vackra som du presenterat! Du verkar ha en väldigt stor artrikedom i din trädgård!!
    Hoppas du är på bättringsvägen!
    Kram /bea

    SvaraRadera
  25. Vänner är helt klart enormt viktiga och dom bästa juveler man kan tänka sig, men den där nävan är inte så du den heller.....*fniss*
    TREVLIG HELG
    Susie

    SvaraRadera
  26. Vänner är guld värda och man märker vilka som är ens riktiga vänner när behöver dem!
    Krya på dig!

    SvaraRadera
  27. en riktig skönhet till blomma. OCh vackra foton. Får önska dig ett snabbt tillfrisknande. :)

    SvaraRadera
  28. I'm sorry to hear about your fall and hope you feel well again soon! The geranium is beautiful.

    SvaraRadera
  29. Så fint du tolkat temat! Jag gillar att läsa om vänliga människor som ställer upp när du är dålig! Kram på dig med önskan om ett snabbt tillfrisknande!

    Lisa

    SvaraRadera
  30. Vilken härlig näva - helt olik de jag har sett. Förstår att den är en av dina trädgårdsjuveler!

    Hoppas du får en fin söndag och kan njuta av våren som är i antågande. Krya på dig!

    SvaraRadera
  31. Det var en riktigt underbar näva, den får man hålla utkik efter, tack för tips ! Vänner som kan hjälpa är riktiga juveler :-) Vilken otur med ditt fall, hoppas du bättrar dig snart och mår bättre !
    Lisa/Lisas trädgård

    SvaraRadera
  32. Den Nävan var fin, ja, en riktig liten juvel :=)
    Trisst att vara sjuk, krya på dig!

    SvaraRadera
  33. Skönt att du är på bättring - krya på dig!

    SvaraRadera

Till alla som skriver i min blogg. Tack för din kommentar, den värmer!

Om du inte har en egen blogg eller en g-mailadress, klicka i Anonym så kan du skriva en rad ändå.
Berit