Välkommen hit till min blogg



tisdag 20 mars 2012

Äntligen Vårdagjämning!!!

Tror jag aldrig längtat såå mycket efter denna dag, den dag då dag och natt är ungefär lika långa. Så från och med i morgon så blir dagen längre än natten och solen flyttar sig på flyttar sig solen på stjärnhimlen från det södra till det norra halvklotet, och då börjar sommarhalvåret på det norra halvklotet.
Visst låter det underbart!!!
Denna dag bjuder på ett underbart soligt väder ute och jag hoppas det tinar fort nu för jag är så sugen på att peta i jord igen. Blir liite (mycket) avundsjuk på alla som bor på snöfria platser i vårt avlånga land just nu. Men sen får de ju bli avundsjuka på vår sommarsol dygnet ut, så det jämnar kanske ut sig:)



Snön blir porösare och porösare för varje dag!


Min stenmur tinar sakta fram



Jag är ju fortfarande konvalescent efter mitt fall, får vila mycket annars kommer värken i nacke och huvud som ett brev på posten. Att köra bil är inte att tänka på, tur man har många fina kompisar som både rastar mig och besöker mig.
Häromdagen så fick jag hemleverans av krukor och etiketter, nått jag hade slut på, av vår ordförande på STA (svenska trädgårdsamatörerna). Vi gör en gemensam beställning till Herman Meijer av de vi behöver.
  
En av mina kompisar kom hit och hjälpte mig hänga upp två nya lysrör i taket så nu kan jag fortsätta att skola ut. Jag försöker skola ut lite plantor varje dag som jag bär på en liten bricka till de stora lådorna, sakta, sakta fylls de på med utskolade plantor.


Men samtidigt så gror det mer och mer också. Häromdagen så grodde Anemone fasciculata, fröet har jag köpt på Konnässörsklubben och ska vara från en rosa blommande sådan så nu håller jag tummarna att de blir det.

Ha det gott!!

12 kommentarer:

  1. Vilken tur att du har så goda vänner som hjälper dig.
    Du får vara försiktig så att det inte förvärras.

    Jag har också hållit på att omskola. De som blir mycket av har jag bredskolat i lådor så får jag göra det en gång till senare i vår när drivhuset är igång.Riktigt spännande.
    Jag har börjat på att ta in en del krukor som stått ute under snön också för att de skall få tina upp och få en tidigare start.

    Ha det gott
    Gunilla

    SvaraRadera
  2. En dag som vi firar ordentligt här hemma. Älskar våren och allt ljus som kommer nu. Ha en bra dag!

    SvaraRadera
  3. Ja ni har allt lite snö kvar ....här är det borta fastän i morse var det snöbeklätt ute. Det har som tur är smält bort nu.

    Hoppas du blir bättre.

    Kram

    SvaraRadera
  4. Vårdagjämning! Nu blir det ju bara bättre och bättre och snart kan även du börja pillra runt där ute. Jag funderar på att så rädisor på friland, jorden är varm och fin och har varit brukbar i ett par veckor.

    Kram

    SvaraRadera
  5. Åh, du är väl försiktig, så dina besvär försvinner!
    Så fint att ha kompisar som kommer till hjälp, så du kan skola ut i rätt tid!

    Sköt om dig och ha det så gott det går! ;-)

    Märit

    SvaraRadera
  6. Ta det nu lugnt och låt dina omsorgsfulla vänner hjälpa dig. Visst är det härligt att det blir ljusare och ljusare. Här är det ingen sol idag, men någon snö har vi i alla fall inte. Det blir ändå innejobb idag.
    Ha det gott!
    Kram
    Christina

    SvaraRadera
  7. Faktum är att dagen är längre än natten redan idag, pga av ljusets brytning i atmosfären ;) Jag har en liten fundering, den här rosa älgörten du har, luktar den likadant som den vanliga?
    Ha en fin dag! :)

    SvaraRadera
  8. Kanske "tur" att du fortfarande har snö annars hade du nog inte kunnat hålla dig från att vara ute i rabatterna, och du måste vara rädd om dig:) Nu tinar snön sakta bort samtidigt som du sakta blir bättre;)) Underbart med vårdagjämning:) Ha det gott/Monne

    SvaraRadera
  9. Säger som Monne att det nog är tur att du har snö kvar.Nu kanske du hinner piggna till ordentligt till dess snön är borta.Skönt att du har så goda vänner så du får hjälp.Ha det gott.

    SvaraRadera
  10. Hej!
    Precis som du önskade jag få våren mycket tidigare...men, men ingenting går upp emot ljusa sommarnätter i norr :)
    Oj, så det växer i din krukor!
    Var rädd om dig! /Bea

    SvaraRadera
  11. Visst är det härligt när ljuset återvänder på allvar! Nu kan det bara bli bättre och bättre!
    Du lyckas bra med alla dina frösådder ser jag! Så tråkigt att du skadat dig, det hade jag missat. Ta det himla försiktigt! Tur att snön ligger kvar så att du inte frestas att köra igång i trädgården också...
    Ha det gott!/Laila

    SvaraRadera
  12. Men oj har du ramlat det har jag missat.Ta det fint ett tag så du är bra tills våren kommer hos dig :-)
    KRAM från mig!

    SvaraRadera

Till alla som skriver i min blogg. Tack för din kommentar, den värmer!

Om du inte har en egen blogg eller en g-mailadress, klicka i Anonym så kan du skriva en rad ändå.
Berit