Välkommen hit till min blogg



lördag 4 februari 2012

Primula saxatilis,Purpurviva

Att jag är förälskad i Primula har väl ingen vid detta lag gått någon förbi. Så idag på denna så kalla dag, vi har kallt – 33 grader i morse och de har hotat att de ska bli mot - 40 ikväll..…tar jag nått som värmer ögat och själen lite.

Primula saxatilis, Purpurviva 





blir ungefär 20 cm hög hos mig. Den vill stå lite fuktigare men jag har den i vanlig rabatt och det verkar funka också den blir större och större för varje år. Blommar med mörkt rosa blommor med ett litet gult öga, eftersom den kommer lite olika, så bli blomfärgen lite varierande i olika mörkt rosa färger nästan mot lila.. Hos mig blommar den i början av juni.Den har också ett vackert bladverk, som är naggade, växer i tuvform.



En dålig bild på hela blomman det är den som står längst bak



Den har sitt ursprung i  N Korea, N Kina. 

Förökning: frösådd ljust och varmt

Ha det gott!!!

10 kommentarer:

  1. Väldigt fina, jag gillar färgerna. Har provat primulor men de vill inte riktigt hos mig. jag får göra något åt jorden och prova andra ställen. Ha en skön lördag. Kram Pia

    SvaraRadera
  2. Fy rackarns vad kallt brrrr, vi hade i morse -17 :( Tur att du/vi kan värma oss vid så fina bilder som din primula:) Ha det gott/Monne

    SvaraRadera
  3. Usch så kallt du har.Här ligger det på-13 på kvällen och några grader mildare på dagen.Just nu snöar det igen.Är också väldigt glad i primulor.Och har beställt en hel hög som ska planteras sedan i vår.Den där färgen var fin.Kram

    SvaraRadera
  4. Det är som om din primula tittar på mig via ditt foto. Ett litet näpet ansikte. Blir förundrad över hur många blomstänglar den har på din tredje bild. Härligt. Verkligen vårkänning när man ser dem.
    Hej från Törnrosa

    SvaraRadera
  5. Det är verkligen vinter nu, det trodde man inte i december :-) Fast vackert är det och det är din primula också.
    Ha det bäst!
    Kram Hélena

    SvaraRadera
  6. Jag gillar också primula, men lyckas inte så bar med dem. Skam den som ger sig, jag har sått fler i år. Din är mycket vacker och bilden värmer gott i kylan!
    Ha det gott!
    Kram
    Christina

    SvaraRadera
  7. Primulur är söta, lite anspråkslösa på nåt sätt. Jag hoppas kunna överleva två jag köpt nu i kruka, och sätta ut dem senare.

    SvaraRadera
  8. Jag tycker att vi har det kallt, väldigt kallt men 19 grader är inte så mycket förstår jag nu

    SvaraRadera
  9. Fin primula! söt färg.Vilken växt är det som står främst på sista bilden?
    HUU så kallt, här nere gnäller vi för ynka 10 minus.
    kram mia

    SvaraRadera
    Svar
    1. det är Wulfenia som står först..här kan du läsa om den..http://myrentedgarden.blogspot.com/2010/12/wulfenia-carinthiaca.html

      Radera

Till alla som skriver i min blogg. Tack för din kommentar, den värmer!

Om du inte har en egen blogg eller en g-mailadress, klicka i Anonym så kan du skriva en rad ändå.
Berit