Välkommen hit till min blogg



fredag 17 februari 2012

Blommig fredag - Gammaldags

Dagens tema på blommig fredag är Gammaldags. Så här har jag tolkat dagens tema vill du se andras tolkningar så finns de hos Roses and stuff.

Den växt som jag kanske mest förknippar till gammaldags eller torparväxt är nog brandliljan. Jag minns faktiskt hur den växte hos min mormor då jag var liten och det är ett antal år sen:) Det första fynduppgiften om förvildade brandliljor kommer från Aspön i Södermanland och det var Linné som noterade detta 1761. Men arten är omnämnd i svensk litteratur redan under 1600-talet.Karin Berglund har skrivit så vackert om den:
’’Brandliljan hör till det vackraste man kan se när den står och brinner med gräs runt midjan i ruinerna av en gammal trädgård. Den står där som ett monument över människors skaparkraft och skönhetslängtan. Ett starkt och övertygande bevis för att det finns hopp om framtiden. Står inte liljan där och lyser en rakt i ansiktet som en hälsning från torphustrun, trots att det är 40 år sedan sista torpet försvann!’’
Karin Berglund, (1996). Längtans blommor Om gammaldags trädgårdsväxter.



Lilium bulbiferum Brandlilja. Den är mycket lättodlad och förökar sig, förutom med sidolökar, även med så kallade bulbiller. De är små svarta groddknoppar som sitter i blandvecken. När de mognar ramlar de av och gror till nya plantor. Brandliljan blir 1 - 1,5 meter hög och blommar under juli - augusti.


Ha det gott!!

26 kommentarer:

  1. Är det samma lilja som jag visar måntro?? Jag visste inte vad den heter men har fotat den på en gammal gård!
    Fin tolkning.
    Lotta

    SvaraRadera
  2. Den har jag också, och gillar den jättemycket. Bladen bildar ju också fina grupper när den inte blommar. Vår lilja kommer från våra grannars torp där de grävde upp lite rötter och gav till oss. Fint val till temat av dig!
    Leena

    SvaraRadera
  3. Vacker och ståtlig. Kul att den fick vara med. Kram Pia

    SvaraRadera
  4. Vilken färg!
    Ha en härlig helg!

    SvaraRadera
  5. Den brandliljan har ju funnits i alla dagar tycker jag så nog är den gammeldags alltid.

    Ha det gott
    Gunilla

    SvaraRadera
  6. Fint skrivet om en kär gammal växt, få andra lökväxter är så 'gammeldags' som Brandliljan.
    Här i byn där jag bor kallas brandliljan ibland för Kejsarkrona. Man undrar hur det kunnat bli så.
    Trevlig helg.

    SvaraRadera
  7. Mmm, gillar brandliljan på 'rätt' ställen, med 'rätt' sällskap! Min favvo-kombo är med svarta violer, men det blir lätt hysteriskt på landet, när den sprider sig hej vilt och nästlar in sig bland alla rosa aklejor... Ha en toppenfin helg! :) Mia

    SvaraRadera
  8. Vacker blomma! Kan kanske vara något till min trädgård, särskilt om den är lättodlad.
    Ha en riktigt härlig helg,
    Kram Carina

    SvaraRadera
  9. Ja det är en kär gammaldags blomma som man ser i de flesta gamla trädgårdar.. de står där o lyser som facklor.. vackert!

    SvaraRadera
  10. Brandliljans otroliga lyskraft är underbar, kan vara lite svår att ha i en "vanlig" rabatt dock då den har en så kraftig orange färg så att den nästan "slår ut" allt annat;) Men på rätt plats är den oslagbar:)) Ha det gott/Monne

    SvaraRadera
  11. Så vacker och vilken färg! När man pratar historia får man ofta bilden av att allt var brunt, grått och tråkigt. Liljan visar en färgglad historia. Härligt!
    Ha en underbar fredag!
    Kram Hélena

    SvaraRadera
  12. It is a beautiful colour - I love bright colours in the garden!

    SvaraRadera
  13. Den är så läcker....Lyser upp så fint.

    Kram

    SvaraRadera
  14. Underbart orange färg, riktigt lysande!
    trevlig helg/mia

    SvaraRadera
  15. En fin och duktig växt. Bland det första jag köpte när jag flyttade till vårt torp var lökar till tigerlilja och brandlilja. Brandliljan är alltid den första liljan att slå ut hemma hos mig.

    SvaraRadera
  16. Åh! Den förknippar jag jättemycket med min mamma, min mormor och min gammelmormor. Så kul att se. Och vilken fantastisk färg den har. Hade nästan glömt det...
    Ha en finfin helg!
    Kram,
    Anna-Karin

    SvaraRadera
  17. Vårt lokala namn är "Snusgubbe". Vi har dem vid vår fäbod, finns hemma här också.
    /Anette

    SvaraRadera
  18. Brandliljan har jag här hos mig också. Den är så fin och piggar upp med sin knalloranga färg!

    Trevlig helg!
    Annika

    SvaraRadera
  19. Det måste vara en riktigt gammalväxt! Hade den i förra trädgården:)
    Trevlig helg!

    SvaraRadera
  20. Fin tolkning! Roligt att få läsa lite "bokutdrag" också.

    Kram och trevlig helg

    SvaraRadera
  21. Visst är det härligt med dessa gamla växter! Och den ´färgen kan man ju inte bli nåt annat än glad av.Gillar Karin Berglunds sätt att skriva. Det var via hennes bok Din Trädgård som jag fick upp ögonen för trädgård på riktigt! Ha en fin fin helg/Gela

    SvaraRadera
  22. Jeg kom bare lige forbi.
    Hvor er den smuk.
    Tak for kigget.
    Ha` en god dag.

    SvaraRadera
  23. En sån intensiv färg brandliljan har, verkligen uppseende väckande. Ha ett bra veckoslut.

    SvaraRadera
  24. Den är fin! Det är så härligt med blommor som överlever i de gamla trädgårdarna.
    Ha det gott!

    SvaraRadera
  25. Lovely and old-fashioned indeed! :) I have an iris from my grandfather that I treasure.

    I love your header photos.

    SvaraRadera
  26. den där som ser så stolt ut! Lyser upp sin omgivning. Tack för infot. :)

    SvaraRadera

Till alla som skriver i min blogg. Tack för din kommentar, den värmer!

Om du inte har en egen blogg eller en g-mailadress, klicka i Anonym så kan du skriva en rad ändå.
Berit