Välkommen hit till min blogg



måndag 16 januari 2012

Primula sikkimensis, Trattviva

Jag är ju förälskad i detta släkte, det har blivit några genom åren som införskaffats. Just att de blommar tidigt på försommaren då man bara suktar efter blomning är väl en av anledningarna, den andra är att de har oftast ett fint bladverk också.

Det här är en Primula som ser ut som en förvuxen gullviva men inte är det. Den heter Primula sikkimensis, Trattviva på svenska och blir ungefär 40-50 cm hög. Trattvivan har gula hängande klockor och blommar i juni-juli.


Den vill stå lite fuktigare och gärna i halvskugga.
Sikkimensis betyder att arten kommer från Sikkim som ligger i Indien men den växer vilt också i Nepal och södra Kina

Förökning: frösådd ljust och varmt.

Ha det gott!!


5 kommentarer:

  1. Berit, Berit!
    Vem kan låta bli att älska det här släktet!Ja, hela familjen faktiskt som hyser några av de vackraste blommor jag vet!

    Den här, lite ljusgula har jag med!/Anja

    SvaraRadera
  2. Jättesöt viva, en sån kanske jag ska beställa.
    Kram och tack för hjälpen med frölistan.

    SvaraRadera
  3. Jag börjar mer och mer bli glad i detta släkte:) Ska försöka få tag i lite olika små sötnosar till våren och plantera i vår nyaste rabatt:) Ha det gott/Monne

    SvaraRadera
  4. Jättesöt! Doftar den lika gott som P.florindae?(som jag tycker att den var lite lik)

    SvaraRadera

Till alla som skriver i min blogg. Tack för din kommentar, den värmer!

Om du inte har en egen blogg eller en g-mailadress, klicka i Anonym så kan du skriva en rad ändå.
Berit