Välkommen hit till min blogg



onsdag 30 november 2011

Stjärnrams, Maianthemum stellatum eller Smilacina stellata

Oj vad jag inte gillar då växter byter namn!! Att Stjärnrams bytt namn från Smilacina stellata till Maianthemum stellatum, kommer jag nog aldrig att lära mig. Ett så fint namn och uttalbart namn får ge vika till ett annat som är rena tungvickningen att säga. Men så är det och det beror på att det numera hör till samma släkte som vårt svenska ekorrbär.

Det är fin perenn för skugga, men kan vara lite invasiv så det är bra om man håller den på plats eftersom den har krypande jordstammar. Stjärnrams liknar Getrams, Polygonatum odoratum i växtsättet, men den senare har ensamma eller fåtaliga blommor som sitter i bladvecken, samt blå bär.

Den blir 30-50 cm hög och har vita stjärnformade blommor. Blommar under försommaren och får sedan bär som mognar i rött eller blåviolett.

Arten hör ursprungligen hemma i Nordamerika

Frösådd: Långsam, den behöver minst 12 veckors kyla.

Lite kuriosa. Artnamnet stellata kommer av latinets stella (stjärna) och syftar på blommornas form

Ha det gott!!

4 kommentarer:

  1. En synnerligen vacker växt, även om jag inte riktigt vet om jag vill ha den hos mig eftersom den är lite invasiv:) Håller med dig om att det är jobbigt när de byter namn på växterna, det blir så himla rörigt;( Ha det gott/Monne

    SvaraRadera
  2. Riktigt fin växt och blommorna är ju som små stjärnor.
    Jag får så dåliga vibbar då växterna är invasiv. Det borde stå vid namnet hur växten beter sig.
    Har man otur så får man gräva upp en stor del av rabatten för att få bort den.
    Det är ju bättre att veta det i förväg om man vill ha den och plantera den då där det inte gör något att den sprider sig.
    Att växterna byter namn det är jobbigt för det är nog svårt att lära sig de latinska namnen. Som du skriver.


    Här blåser det rejält idag plus 7 grader så ingen snö i sikte än.

    Ha det gott
    Gunilla

    SvaraRadera
  3. Nej fy, man kan ju inte ha hur mycket utrikiska som helst i huvudet! Jag är glad om jag kommer ihåg det svenska och familjelatinet.Söt är den ju hur som helst.

    SvaraRadera
  4. Jag håller med om att det är krångligt med namnbyten som detta. Jag är glad om jag alls kommer ihåg de svenska namnen på olika växter.
    Kanske det slutar som den gamle trädgårdsmästaren som intervjuades på sin ålders höst. När han inte alls kom ihåg namnet på den växt som de pratade om så sa han;
    - men hursomhelst så är det en liten rar växt i alla fall.
    Ha det fint.

    SvaraRadera

Till alla som skriver i min blogg. Tack för din kommentar, den värmer!

Om du inte har en egen blogg eller en g-mailadress, klicka i Anonym så kan du skriva en rad ändå.
Berit