Välkommen hit till min blogg



lördag 17 september 2011

Piteås nya park..Pocketparken.

Igår då jag for hem från att jag varit och hjälpt en med lite trädgårdsplanering så for jag en annan väg hem, som jag inte kört på ett tag. Eftersom jag är kompis och vän med Piteås Parkchef, Ulrika Bohman, så vet jag att det har hållit på att göra om en liten park bredvid Folkets hus. I går slängde jag ögonen dit och tvärbromsade, tur att jag inte hade någon bil efter mig. Så läckert, jag blev tvungen att bege mig dit med och kolla, som tur var hade jag kameran med mig så jag kunde fota. Jag vet att den inte är riktigt klar än, de väntar på några rostiga skärmar som ska upp. De skärmarna har de skurit ut blommor i och väntar nu på att texten ska bli klar, som också ska skäras ut.

Jag blir så himla glad då jag ser vad som händer i Piteå parker efter att Ulrika blev chef för dem. Mycket nytänk, mycket nya träd, buskar och perenner och många galna idéer. Jag ska fota mera parker så ni får se lite mer av hennes och hennes personals arbete, för hon är ju inte ensam med detta jobb.

 så här ser parken ut om man kommer nerifrån

den övre delen ser ut så här 2 vita parkbänkar

bredvid en rundel


ett buskage 


och bakom detta buskage finns dessa två nya sittplateser ,oaser.

Den ena ser ut så här. Så läckert med dessa rostiga rör i rabatten. Detta satte ju igång mitt huvud, var, var kan jag ha något liknande. En så fin avdelare och vägg vill ju jag också ha:)




i denna del finns även denna rostiga plåt som man kan spela på, jag prövade och det gick alldeles utmärkt


På andra sidan finns detta, en del skärmar med spännande innehåll.


 Ett klockspel av rostiga rör som man kan spela på. Trähammarna är fastlåsta så ingen kan ta dem.


en skärm med ett krokigt rör som man kan föra en "nyckel" igenom


Det är här de rostiga utskurna skärmarna ska hänga. Väntar med spänning på att de ska bli klara.


 En ny park som väcker nyfikenheten lusten att både spela och pröva de olika sakerna som hänger i skärmarna. Och där det tillåts att man gör det, måste vara ett paradis för barnen:) För jag kunde ju inte låta bli att pröva de olika sakerna så vad skulle inte barnen göra.

Ha det gott!!

9 kommentarer:

  1. Kul när det finns nytänkande och kreativa människor som kan/gör en allmän plats till något unikt;)) Ser väldigt spännande och fint ut. Hälsa Ulrika;) Ha det gott/Monne

    SvaraRadera
  2. Vilken spännande och vacker park.Så härligt med ny tänk när det gäller parkanläggningar.Håller med dej om att de rostiga rören får tankarna att börja snurra.

    SvaraRadera
  3. Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.

    SvaraRadera
  4. Najs! Önskar att fler kommuner satsade det där extra på sina parker. Dessutom blir det roligare för oss som skall sköta dom än om det bara är samma gamla tråk!

    SvaraRadera
  5. Fia jag tror inte det bara beror på kommunen ska satsa extra utan också vem som är chef och hur kreativ den personen är och vad hon/han har för folk under sig som kan hjälpa till i kretiviteten.Och kanske också om man tillåts att komma med idéer själv. Jag vet att Ulrika håller sin budget så det kostar inte mer.

    SvaraRadera
  6. Å, de där rostiga rören satte ju definitivt igång inspirationen (som jag trodde ahde tagit höstledigt), läckra! :)

    SvaraRadera
  7. tack för att du visar! Hälsa din väninna parkchefen att hon och hennes stab gör ett toppenjobb... så betydelsefullt.

    Kram Anna Vattenkanna

    SvaraRadera
  8. Så bra med en duktig trädgårdsmästare, vi ska få en ny, det ser jag fram emot. Rolig och fin park:)
    Fortsatt trevlig helg!

    SvaraRadera
  9. Gillar också att det händer saker i våra parker och rondeller...=)
    Alltid kul med skapande människor som ser vackert i allt!!!

    Kram Ninni

    SvaraRadera

Till alla som skriver i min blogg. Tack för din kommentar, den värmer!

Om du inte har en egen blogg eller en g-mailadress, klicka i Anonym så kan du skriva en rad ändå.
Berit