Välkommen hit till min blogg



tisdag 23 augusti 2011

Triosteum pinnatifidum, Flikfeberrot och Triosteum himalayanum Feberrot

Detta är kanske två av mina favoritblommor i alla fall då det fått bären. Dom heter Triosteum pinnatifidum, Flikfeberrot och Triosteum himalayanum (Triosteum erythrocarpum) Feberrot.

Triosteum är ett släkte med örtartade växter, som tillhör familjen Kaprifolväxter. Medan dessa två representanter för släktet härstammar från Asien.

Triosteum pinnatifidum, Flikfeberrot på svenska . Den blommar med obetydliga blommor, men får vita bär på hösten. Blir ca 40 cm hög. Bladen är flikiga och håriga. Den vill stå i sol- halvskugga helst i fuktig väldränerad jord. Naturligt utbredningsområde: N och C Kina, Japan

Hela växten


Blomman
 

Bladen som är flikiga



Bären, inte helt vita än


De vita bären



 


Triosteum himalayanum Feberrot den blommar också med små obetydliga blommor men får röda bär på hösten. Bladen på den är mer runda. Den blir också ca 40 cm hög och den också vill stå i sol- halvskugga helst i fuktig väldränerad jord

Hela växten


Blomman
Bladen

bären som håller på att bli röda

de röda bären


Idag har jag haft en fin dag ute, med att plantera lite, tömt  pallkragarna på frösådder som jag inte vill ha kvar och sånt som dött.Sen har jag fortsatt med min nya projekt , det fattas lite till så är jag färdig men en till Latmansrabatt:)

Ha det gott!!

3 kommentarer:

  1. Gör sig bättre med bär än med blomma, vilken var ganska tillintetsägande. Har aldrig sett den så för mig är den både fin och ovanlig.
    Ha en bra dag
    Kram Susanne

    SvaraRadera
  2. Hejsan Berit!

    Så trevligt med växtporträtt av växter som jag känner till bara på namnet.

    Så synd att du inte svara på mitt mail - jag har inte din adress./Anja

    SvaraRadera

Till alla som skriver i min blogg. Tack för din kommentar, den värmer!

Om du inte har en egen blogg eller en g-mailadress, klicka i Anonym så kan du skriva en rad ändå.
Berit