Välkommen hit till min blogg



onsdag 31 augusti 2011

Swertia perfoliata

ÅÅÅ nu har min Swertia perfoliata också börjat blomma, så kul!! Den köpte jag ifjol i finland på Särkän. Jag kan väl tycka att den är väldigt lik Swertia kingii, men det gör inget för den är såå vacker. Swertia perfoliata är en gentianasläkting kommer, såsom större delen av alla Swertia, från Asien. Den blir ca 40 cm hög och behöver ganska mycket fukt. Den är lätt att fröså och får många frön, så nu får jag bara hoppas de hinner mogna några frön.

Swertia perfoliata  blomman som har lite smalare kronblad än Swertia kingii




Swertia kingii som ni ser så är skillnaden inte såå stor får se om det ena Swertia kingii kan bli lite högre




En annan snygging som jag har glatt mig åt hela sommaren är Heucherella 'Sweet Tea', just för att den har så otroligt fin bladfärg och syns i rabatten. Den behöver inte blomma för att vara vacker.
Heucherella 'Sweet Tea'

 
Gentiana tibetica Kålgentiana har också startat sin blomning nu… Den engelske plantjägaren och författaren Reginald Farrer sade en gång (fritt citerat) "Om Gentiana tibetica finns att säga, att den kommer från Tibet. Den borde ha stannat där."Jag kan väl inte riktigt hålla med honom om det, men så upphetsande är väl inte blomman, men den är vit. Den blir hos mig ca 40 cm hög.



Min Lathyrus latifolius rosenvial har börjat blomma nu, den frösådde jag ifjol men vet inte riktigt om jag ska behålla den för den verka fara iväg med utlöpare. Har ni någon erfarenhet av den??


Annars har jag idag varit Snickar-Berta, den portal jag gjord av bara armeringsnät var jag inte nöjd med, så nu håller jag på att snickra en portal i träramar som ska kläs med armeringsnät. Det tog naturligtvis mycket länge tid än jag räknat med, men så är det med alla projekt jag gör, de går ju så fort att tänka ut och man tycker att det gör jag fort, men så blir det aldrig!!Om inte skruvdragaren får slut batteri och måste laddas så var det där med att klippa armeringsnätet som krävde sin kvinna, men nu har jag bara lite kvar innan jag kan sätta upp den…hoppas jag.

Ha det gott!!

7 kommentarer:

  1. Vilken vacker Swertia ! Vad roligt att den blommar.
    Underbar färg på Heucherella 'Sweet Tea' måste hålla utkik efter den! Håller på att planera in mer rödbladigt.
    Jag har ingen erfarenhet av rosenvial, men den är så fin och skir i sin blomma. Du visar så fina bilder!
    Maria

    SvaraRadera
  2. Du har ALLTID så himla många roliga växter som jag inte ens hade en aning om, Swertia såg riktigt fin ut;) Jag har en rosenvial som jag funderar på att gräva upp just av den anledningen att den sprider sig, men jag har inte bestämt mig ännu för den är ju fin:) Det här med att allt går snabbare i tanken kan jag hålla med om, man räknar ju sällan med att det ska krångla eller att man inte har ork eller verktyg;)) Du är otroligt duktig som inte ger dig utan klarar av saker och ting ändå:)) Ha det gott/Monne

    SvaraRadera
  3. Ohh vilka skönheter! Det är så kul att titta in hos dig för man lär sig alltid en ny växt liksom.
    Den där första primadonnan skulle passa bra hos mig också.
    Ha en bra dag
    Kram
    Annika

    SvaraRadera
  4. Snarlik är den men alltid är det något som skiljer växterna åt.
    Jag väntar på att min Swertiia skall blomma någon gång men i år blir det inte för jag har flyttat den än en gång,det verkar ta tid från frösådd till blommning fast plantan är riktigt stor. Men det är bara att vänta.

    Jag köpte två heucheror i våras en liknande den du har och en gulbladig bara för bladfärgernas skull. De pryder verkligen sin plats i planteringen.
    En trädgårdsbesökare i somras sa att hon trodde inte att den gulbladiga skulle övervintra. Men vi får se.
    Jag väntar med spänning på ditt projekt, jag behöver lite inspiration till en rosenbåge.

    Ha det gott
    Gunilla

    SvaraRadera
  5. Hej Berit.
    Som vanligt vackra bilder här på din blogg.
    Den lilla Swertia kingii jag fick av dig förut i sommar växer och mår bra.
    Lycka till med Snickar-Bertas projekt.
    Ha det bra.

    SvaraRadera
  6. Så vackra nya bekantskaper du bjuder på!
    Min rosa rosenvial har inte spritt sig fastän jag haft den i många år.
    Ha det bra
    /Helen

    SvaraRadera
  7. ja Swertian är en höjdarblomma:)jag får fundera vidare om rosenvialen hur ag ska göra, beror nog på hur den uppför sig nästa sommar. Monne jag ska ju skicka en akleja till dig , jag har inte glömt bort det, ska jag sända en Swertia också:)

    SvaraRadera

Till alla som skriver i min blogg. Tack för din kommentar, den värmer!

Om du inte har en egen blogg eller en g-mailadress, klicka i Anonym så kan du skriva en rad ändå.
Berit