Välkommen hit till min blogg



fredag 29 juli 2011

Göteborgsresan..hos Peter Korn

Redan då vi var på Djupedal så började det regna och tyvärr så slutade det inte att göra det heller då vi kom till Peter Korn. Så det blev ett blött besök hos honom. Och inte så många kort blev tagna heller..

 Peter Korn

Att besöka honom i hans nya trädgård väcker frågetecknet, sover aldrig karln?? Först detta bara att frilägga alla berg från all jord, det sista området han håller på med nu var det 2 ton jord som forslat bort med skottkärra!!!! Sen ska han ju dit med sand och grus också. Sen frösår ju han en hel del så han har mycket att både kruka, etikettera och sköta om i den delen också. Imponerande!!!!!! Vi fick en egen guidad tur med Peter Korn där han berättade en hel del och visade oss även hans plantskola.

Hans alpinhus och en del av försäljningsområdet


En skogstjärn med många av hans sand bäddar runt


 underbara mossiga stenar som det var planterat runt


en del av hans bäckravin med tusentals perenner planterade. Han har  15 000 planterade arter i denna trädgård



Calochortus plummerae blommade i hans växthus


Lilium canadense


.
Efter ha varit i hans trädgård och köpt en del av honom också, sa var det dags att fara vidare. Det var två blöta och frusna tjejer som satt sig i bilen för färd mot Falköping där vi övernattade. Nästa dag skulle vi till Annette Thomas, Bürgers, Enköpingsparker och ett överraskningsträff...

Lite blommor från min trädgård

Måste bara få visa först vad min granne kom häromdagen med..fröplantor av Orkidéer, flera burkar. Så nu gäller det att få de att leva till våren då jag kan sätta dem i kruka, nu ska det förvaras skuggigt ute, sen ska de in i kylskåpet...KUL att testa detta också!!



Lite av liljorna som blommar just nu hos mig..

En namnlös gul lilja

Lilium 'Feuerchor'

En snygg namnlös lilja, tillhör fådda


Detta är ingen lilja fast man kan tro det på namnet , den heter Zigadenus elegans, Grönlilja .


Epilobium augustifolium 'Album', Vit rallarros



Sidalcea,Axmalva

Houstonia caerulea, Porslinstjärna


Allium azureum


sist men inte minst, min första spindel daglilja och den enda jag har blommar!!!
Hemerocallis 'Tiger eye spider'



Idag åker jag till Burträsk för kretsmöte med STA och det blir ett blogguppehåll igen...

Ha det gott!!

9 kommentarer:

  1. Vackra liljor. Grönlilja har blivit lite av en favorit nu för mig efter att ha sett den på flera bloggar.

    Kram

    SvaraRadera
  2. Vad intressant att följa din resa i ur och skur - och sol!!
    Vilka fina liljor, äkta som oäkta, du har!!! Avis.

    Ha det gott!
    /Ruben

    SvaraRadera
  3. Grönliljan var oerhört vacker!
    Och Herr Korn har energi som få, verkar det som, har lästa om honom ibland och jag förstår inte hur han orkar stå upprätt....
    Agnetakram

    SvaraRadera
  4. Oj, va mycket snyggt. //Helen

    SvaraRadera
  5. Jag tror din slutsats är rätt... Peter Korn sover nog aldrig...::))

    Ha det gott, Kerstin

    SvaraRadera
  6. Jag kan bara föreställa mig vilken resa ni gjorde du och Ulrika:)) Peter Korn har mycket att se på. Vilken snäll granne som förärade dig dessa orkidébebisar;)) Ha det gott/Monne

    SvaraRadera
  7. Vilken fantastisk resa ni har gjort! Ni måste ju varit helt utmattade av allt härligt ni har sett. Bra att ta till när vintern blir lång (:D Underbara blommor i din trädgård. Porslinsstjärnan var ju för söt, tror jag inte jag hört talas om tidigare. Tack för titten!

    SvaraRadera
  8. Har följt din underbara resa! Borde nog besöka Peter Korn, har ju inte så långt;). Jättefina bilder. Grönlilja har jag sått i år, tycker den är så fin.
    /Maria

    SvaraRadera
  9. Inte illa att ha fått en rundvandring med självaste Peter Korn. Jag hade knappt märkt av regnet.
    Som vanligt bjuder du på underbara bilder från din egen trädgård.
    Ha en fortsatt bra sommar.

    SvaraRadera

Till alla som skriver i min blogg. Tack för din kommentar, den värmer!

Om du inte har en egen blogg eller en g-mailadress, klicka i Anonym så kan du skriva en rad ändå.
Berit