Välkommen hit till min blogg



torsdag 14 juli 2011

Göteborgsresan … Wij trädgårdar del 2

En fortsättning av vårat besök på Wij trädgårdar...

Skogens Trädgård

Detta är väl den mest fotograferade delen på Wij och kanske den man mest förknippar med Wij. Jag kan förstå det för oj vad det satte igång griller i mitt huvud, den gav jätte mycket inspiration och många nya tankar också.

Det är landskapsarkitekten Ulf Nordfjell för Wij Trädgårdar som skapat Skogens Trädgård.

Skogens trädgård har denna underbara tallallé på ena sidan.
Detta var den del vi kom in i först

ett helt underbart rum som satte många griller i huvudet

en sådan vägg skulle jag också vilja ha.





Mossdammen har och är ,jag ju sugen på att göra, om än inte så stor som den här, fast den är inte så stor som jag i alla fall trodde

 







Rosträdgården

Rosträdgården invigdes 2003. Rosträdgården är ritad av Simon Irvine. Pergolan är skapad av konstnären och smeden Svenolof Sundberg i samverkan med Ockelbokonstnären Yngve Gunnarsson. Hela rosengård är nersänkt .

Här finns det över 200 olika rosor som bor och efter vad jag kan förstå så har väl nästan samtliga överlevt i zon 5. Över 20 ton järn har grävts ned i marken för att rama in buskrosorna. Pergolan är i järn och trä.



 oval nästan båtform var det i botten på denna rosenträdgård



Örtagården

För att hedra Carl von Linnés minne flyttade Wij Trädgårdar år 2007 köksträdgården en bit ner i backen och byggde upp en örtagård norr om rosträdgården.



Sen så hamnade vi runt affären och hittade en massa kul men här stod jag emot allt och köpte ingenting, men mycket var jag sugen på.


Solsilarna av Emma

De här var jag supersugen på men ingen fick följa med hem...denna gång.

 Efter vårat besök på Wij som avslutades med ett fika i deras mysiga café styrde vi kosan till Dalarna närmare bestämt Övertänger för ett besök hos Hannelotte Kindlund.Mer om det kommer...

Ha det gott!!

7 kommentarer:

  1. Vad kul att du delar med dig av din härliga trädgårdsresa. Ser fram emot de kommande inläggen.

    Kram

    SvaraRadera
  2. Underbara bilder och väldigt proffsig trädgård som innehåller massor med inspiration!
    Tack för att du delar med oss!
    Kram/Bea

    SvaraRadera
  3. Kul att läsa om denna fina trädgård och se bilder. Mycket inspiration! Tack!

    SvaraRadera
  4. Det ser bekant ut, vet inte hur många gånger jag varit dit. På bild 9, saknas kungsliljor i blom vid granarna, rätt läcker kombination.

    (Den röda nejlikan här heter D. plumarius Waitmans Beauty)

    /Anette

    SvaraRadera
  5. Kul att få följa med på din resa lite i bakvattnet....=)

    Kram Ninni

    SvaraRadera
  6. Jättefina bilder. Wij är verkligen en favoritplats. Och inte alls så långt från där jag bor. ca 30 min med bil. Så det blir några besök per år. Kul att följa dig på din resa. Fortsatt trevlig resa. Kramar!

    SvaraRadera
  7. Ååå vilken resa ni gjort. Wijs trädgårdar står på min önskelista.
    Såg också dina fina krolliljor.
    Ha det gott
    Birgitta

    SvaraRadera

Till alla som skriver i min blogg. Tack för din kommentar, den värmer!

Om du inte har en egen blogg eller en g-mailadress, klicka i Anonym så kan du skriva en rad ändå.
Berit