Välkommen hit till min blogg



lördag 4 juni 2011

Många plantskolor fick besök igår..

Igår så var jag och en kompis på plantskola besök i Skellefteåtrakten. Det är alltid kul med dessa utflykter och inte kommer man hem tomhänt heller..

Första stoppen var hos Oves plantor i Ersmark
.
 Han sa ju ifjol att han skulle lägga ner och hade utförsäljning men han fortsätter…bra för oss plantjägare. Han har ett stort utbud på hostor bland annat sen så har han humana priser också.


Där köpte jag denna Hosta ’Fire Island’


Nästa stopp blev Rydlinge plantskola i Skellefteå.

 Där Curt själv tog emot oss, jag har inte träffat honom på 5 år så det blev ett glatt återseende .

 Där blev det inga plantor för mig, men oj vilken in plantskola han har.

Sen bar det av till Burträsk till Märta på Vargviksgården.

Märta hade inte öppet utan skulle öppna imorgon(idag) men naturligtvis så fick vi handla där i alla fall. Då vi gick runt så insåg vi jag och Ulrika att Märta hade massor att göra innan hon kunde öppna så vi erbjöd oss vår hjälp.

 Märta är en helt underbar person med en stor kärlek till växter och trädgård, hon har inspirerat måånga till att hålla på med trädgård med hennes föredrag och personlighet, hon har även varit med i Gröna rum. Så det blev att jobba några timmar i hennes plantskola med att prismärka och etikettera växter med en massa trädgårdsprat. Mycket kul!!

Mina inköp hos Märta blev dessa

Primula vulgaris 'Blue Sapphire'


Anemone nemorosa ’Bracteata plena’


Primula vulgaris ’Petticoats’


Hosta ’Praying hands’


Clematis 'Twinkle', Integrifolia-klematis


Sen hann vi med ett besök hon 2 kompisar också i Burträsk, även om de blev korta. Men dit ska vi igen. En plåtskärm hade vi med oss hem också…

Mycket trevligt men det var en knäckt Berit som kom hem.
 Ha det gott!!

11 kommentarer:

  1. Vilken härlig dag!
    Grattis till fina inköp också.

    SvaraRadera
  2. Vilka bra inköp, Primulor och Anemoner är så söta, den Anemonen har jag köpt i Danmark. Fantastiskt med sippor funkar både i norra Sverige och Danmark. Gunilla

    SvaraRadera
  3. O vad kul vilken härlig dag!Så gulligt av er att hjälpa till oxå :-)
    KRAM från mig!

    SvaraRadera
  4. Å vad avundsjuk jag är..... om jag hade kollat fb igår hade jag kanske kunnat följa till märta. Vill oxå till märta men jobbar hela helgen då hon har öppen trädgård. Och gulligt av er hjälpa till!!! Och har inte heller hunnit vara till Ove.... trodde oxå han skulle sluta. Undrar om han tagit in nått nytt i pionväg??? Fina hoyor och primulor du hittat. Och clematisen nått nytt?? Sköt om dej Anna i Gamla Falmark

    SvaraRadera
  5. Du hade visst en lika härlig dag som jag igår. Tala om att förena nytta med nöje!

    SvaraRadera
  6. Hej, hej Berit!

    Vilken dag du har haft! Och så många härliga plantor du fick med dig hem.
    Visst är det underbart att få strosa i en 'riktig' plantskola som ägs av folk med genuin
    kärlek till växter.
    Plantskolor och loppisar = Livets krydda!/Anja

    SvaraRadera
  7. Märta var nog glad att få hjälp :) vad gulligt av er Kram Suss

    SvaraRadera
  8. Visst är det kul att åka runt och besöka olika plantskolor och göra fynd. Trevliga ni är som hjälpte till osså:)//Helén

    SvaraRadera
  9. Oh, vilka mysiga plantskolor, och personliga och fin ordning. Jag blev så där köpsugen som jag kan bli när det är personligt och inte på samma sätt som på alla andra ställen!
    Du köpte fina plantor också!
    Agnetakram

    SvaraRadera
  10. Verkar som om du också har haft en härlig dag:)) Grattis till dina fina inköp! Ha det gott/Monne

    SvaraRadera

Till alla som skriver i min blogg. Tack för din kommentar, den värmer!

Om du inte har en egen blogg eller en g-mailadress, klicka i Anonym så kan du skriva en rad ändå.
Berit