Välkommen hit till min blogg



torsdag 3 februari 2011

Två glädjeämnen i frösådderna.

Att fröså är kul, att få gå varje dag och ”stirra upp” fröna är roligt. Och då man lycktas få upp frön som man kanske inte riktigt trodde på är ännu roligare. Just nu har två sådana frön grott för mig, Caulophyllum giganteum och Aconogonon nakaii.

Aconogonon nakaii köpte jag själv i Finland förra sommaren och plockade frön från den i höstas, jag trodde inte riktigt att fröna var mogna men eftersom jag är en som måste prova så frösådde jag den i alla fall. Man kan ju inte förlora så mycket på att pröva.

min frösådd av Aconogonon nakaii

Aconogonon nakaii en låg slide som bara blir 20 -40 cm hög. Har rosa blommor. Den har fler namn kallas även Polygonum nakaii och Persicaria nakaii.


så här såg den ut då jag köpte den den med pilen riktad på sig

Caulophyllum giganteum behöver GA-3 för att gro, och det var nått jag inte hade hemma. Men tack och lov så finns det forumkamrater (Allt om trädgårds forum) , efter ha frågat efter det så fick jag av Kenneth på söder GA-3.


Caulophyllum giganteum är lätt att identifiera på våren när det börjar växa, färgen på stjälkar och blad är mörkt violett och vände sig till grönt efter några dagar,  blomman har sex stjärnor som mörklila foderblad och gula ståndarknappar. Den kan bli up till 1 meter. På hösten får den blåa frön. Den tillhör familjen Berberidaceae och är en woodlandsväxt.
Bild på den:

Visst låter det spännande??


Ha det gott!

10 kommentarer:

  1. Men vilken underbar blogg du har! Här kan man helt klart lära sig massor!!!! Ska läsa vidare nu och se vad jag kan hitta för intressant... :0)

    Kram/ Anna

    SvaraRadera
  2. Vilket underbart uttryck Berit 'att stirra upp fröna'. Det tyckte jag mycket om. :)

    Ha det gott,
    Kerstin

    SvaraRadera
  3. Anna, vad kul att du gillar min blogg!!

    SvaraRadera
  4. Vad roligt! Caulophyllum giganteum har jag inte hört talas om förut och den verkar vara jättefin. Grattis!..både till en fin blogg och till frösådderna!
    Ylva

    SvaraRadera
  5. Hejsan Berit!
    Vilken fin o trevlig blogg du har! Caulophyllum giganteum var verkligen jätte läcker, vilka färger den har hoppas att du lyckas med den så att vi får njuta av lite bilder frammöver!Aconogonon nakaii var ju också en spännande liten gosak :)
    Ewa/sqrulan

    SvaraRadera
  6. Wow, vilken lycka!!!! Spännande att se hur dina plantor utvecklas sedan:) Ha det gott/Monne

    SvaraRadera
  7. Jaha tack för tipset!Här ska stirras en del i vår dårrå :-)
    Kram från mig!

    SvaraRadera
  8. Två nya bekantskaper. Det måste vara extra kul när såna frö spirar som man kanske inte har helt tro på :)

    SvaraRadera
  9. ja det är kul och helst eftersom jag vet att Caulophyllum giganteum kan vara svåra att få till att gro:)

    SvaraRadera
  10. Oooh den sista där var en riktig goooding !!!Har aldrig sett den förr. Grattis till grodd !
    Lisa/Lisas trädgård

    SvaraRadera

Till alla som skriver i min blogg. Tack för din kommentar, den värmer!

Om du inte har en egen blogg eller en g-mailadress, klicka i Anonym så kan du skriva en rad ändå.
Berit