Välkommen hit till min blogg



måndag 17 januari 2011

Darmera peltata, Sköldbräcka.

Eftersom jag är väldigt förtjust i bladväxter så är den här en stor favorit för mig.

Darmera peltata, har 2 till synonym namn Peltiphyllum peltatum och Saxifraga peltata. Den kallas Sköldbräcka på svenska.


Först innan bladen kommer på den så blommar den med vitrosa blommor. Sen kommer bladen som är runda med flikar.. Den kan bli upp till 80 cm men hos mig är den kanske 40 cm. Vill stå i sol – halvskugga i fuktig jord. Den har kraftigt rhizomer som ligger som knölar i markytan.

Tyvärr hade jag bara en jättedålig bild på blomman.Men bladen är fantastiska.


Frösådd: ljust och varmt.

Ha det gott!!

3 kommentarer:

  1. Så många intressanta växter du visar! Växter jag inte ens visste att de fanns:)
    Ha det gott!

    SvaraRadera
  2. Jätteläcker! Skulle kanske vara fin som undervegitation/marktäckare uppe vid vår naturliga damm:) Ha det gott/Monne

    SvaraRadera

Till alla som skriver i min blogg. Tack för din kommentar, den värmer!

Om du inte har en egen blogg eller en g-mailadress, klicka i Anonym så kan du skriva en rad ändå.
Berit