Välkommen hit till min blogg



söndag 12 september 2010

ovanliga variegerade växter..

Ibland stöter man på växter som är variegerade utan att för den delen vara kända för att vara det.Oftast så kan detta inträffa vid frösådder eller att det kommer en intressant spot på växten. Jag har inget minne hur och av vem jag fick denna Collomia debilis, blå bergjuvel men skulle att den kommer från Burtäsk. OM det nu är en blå bergjuvel som jag ju inte är riktigt säker på..men, men den lever då här för andra året och klart variegerad är den som jag inte har stött på då jag sökt på nätet att det ska finnas..
närbild på blomman
Den här Geum rivale, humleblomster dök upp i mina frösådder ifjol.Jag har här också sökt om den finns som en variegerad variant men inte hittat någon.Den är fortfarande i år variegerad men den har inte blommat men den har faktiskt växt ut bra.


Ha det gott!!



6 kommentarer:

  1. Det var ju häftigt!! Om du får frö av bergstensfröet så hoppas de också blir variegata!! Så att du kan sälja sådana plantor till oss andra hugade spekulanter sedan!

    SvaraRadera
  2. Vad kul att ha riktigt udda saker i rabatterna. Collomian var ju jättefin:) Ha det gott/Monne

    SvaraRadera
  3. jag har tagit frön av den men jag är inte säker att det blir några variegerade ändå, men pröva kan man ju alltid:)oj ja visst ska jag skrika om det blir.

    SvaraRadera
  4. Vilken sötnos, vill ha....:) // Kerstin

    SvaraRadera
  5. Även här har en udda planta dykt upp; en variegerad bergklint, kunde ha fått vara lite mer spännande.

    /Anette

    SvaraRadera
  6. men Anette en variegerad sån är väl inte dumt att ha:)

    SvaraRadera

Till alla som skriver i min blogg. Tack för din kommentar, den värmer!

Om du inte har en egen blogg eller en g-mailadress, klicka i Anonym så kan du skriva en rad ändå.
Berit