Välkommen hit till min blogg



fredag 16 juli 2010

Min uteplats...

Detta är den första uteplats jag gjorde då jag flyttade hit för 3 år sen.Här var det bara gräsmatta då, men med hjälp av traktor och en massa stenmjöl har det blivt min favoritplats nu.Sen har ju dom 2 rabatterna en tendens att bli större och större för varje år:)I år tycker jag att allt har tagit till sig och att växterna har växt ihop riktigt bra.



det enda vatten jag har i min nya trädgård, en gammal slipsten som det kommer vatten ifrån. Fåglarna älskar det!!



Bredvid den så har jag planterat några buskar och en hosta. Buskarna är en Eldspirea, Spirea japonica' Firelight' och en smällspirea 'mindia', Physocararpus opulifolius 'Mindia'.

Mitt lärkträd som jag gillar jättemycket för att den har kurviga grenar, den heter Larix dedicdua 'Horstmann's Recurved'



Ena rabatten vid bron där det bor en hel del hostor,gräs ,alunrötter,en daglilja och en iris


den andra rabatten




Lite närmare bild på den





samma rabatt.Den här rabatten är en skuggrabatt men det funkar fint att ha liljor i den ändå.

Så här ser det ut vid min gräsplantering i gruset. Jag gillar lite rost:)



7 kommentarer:

  1. Åh vad fint det ser ut:) Gillar när det är mycket grönt o frodigt och med grus emellan. Ha det gott/Monne

    SvaraRadera
  2. Vilka fantastiskt fina kompositioner i dina rabatter. Och dessutom så många speciella växter!
    Ha det gott,
    Charlotta

    SvaraRadera
  3. Du har det jättefint. Förra gången jag var hos dej reflekterade jag över följande: Stackars dina grannar...dom lär ju få komplex ;)

    SvaraRadera
  4. Så fint du har det.
    Hur klarar du planteringarna på vintern, så att du inte plogar eller skottar sönder dom?

    SvaraRadera
  5. Tack!!Emme mina grannar bryr sig inte om sin trädgård:)
    Det är ingen fara med planteringar på vintern dom är inte ivägen för någon traktor:) det enda som är att buskarna kan vara ivägen, men där skottar jag själv så jag vet ju att där kan jag inte lägga snön.
    ha det gott Berit

    SvaraRadera
  6. Så fint du har det. Gillar när det är grus skulle själv vilja ha det men det kanske kommer//Britt

    SvaraRadera
  7. När jag sökte på skuggrabatt hamnade jag här. Jag är ju på jakt efter vackra blad till mina skuggrabatter och en helt ny värld har öppnat sig. Jättevackra rabatter! Om du vill och orkar så länka gärna i min länksamling http://www.blandrosorochbladloss.blogspot.com/2012/01/dina-basta-bladkombinationer.html så fler får se alla dina vackra rabatter.
    Ha det bäst!
    Kram Hélena

    SvaraRadera

Till alla som skriver i min blogg. Tack för din kommentar, den värmer!

Om du inte har en egen blogg eller en g-mailadress, klicka i Anonym så kan du skriva en rad ändå.
Berit