Välkommen hit till min blogg



fredag 25 juni 2010

Finlandsresa till Särkän Perennataimisto..

Igår blev det en tidig morgon eftersom vi skulle åka till Finland för att besöka Särkän Perennataimisto.Det är ca 55-60 mil dit från Piteå enkel väg , så det är ju en bit att åka.

Den första anhalten på våran resa blev på svenska sidan, Granås handelsträdgård. Och vi hade sådan otur att det var 30% på perennerna. Där blev det lite inköp bland annat Kirengeshoma palmata, vaxklocka, Chiastophyllum oppositifolium 'Variegatum', Variegerad Gullbåge, Artemisia stelleriana, sandmalört, Dryopteris filix -mas ’ Linearis Polydactylon' träjon och en Hydrangea paniculata ’ praecox ’ tidig syrenhortensia för endast 80 kronor, nu var det väl inget kanonexemplar men den tar väl sig.

vår inköpsvagn på Granåsen

en fin rostig välkommenskylt som faktiskt fick vara kvar på affären

Sen fortsatte färden till Uleåborgs botaniska trädgård, som tyvärr har fått förfalla så mycket eftersom det inte finns pengar . Man blir beklämd då man vet att där finns arter som inte finns någonstans annars i Norden, och att nu ogräset har fått övertaget på många ställen, helst på deras kullar. Vi såg i alla fall att dom börjat restaurera upp en del rabatter, så man får hoppas att det blir så överallt där. Men vi såg en hel del fina träd och buskar. Här intog vi också kaffe och smörgås i gräset.

ett av deras växthus som heter Romeo

en fin hängrönn välkomnade oss


Sen blev det åter bilkörning för sista anhalten, Särkän Perennataimisto. Detta är en plantskola av det roligare måttet, det finns över 900 olika sorters perenner och många som är svåra att få tag - en ren guldgruva för en perennälskare som jag!! Här blev vi i några timmar, för det var ju inte lätt att bestämma sig. Jag ville ha jättemycket!! Först och främst så skulle jag ha en buske till min skuggrabatt för att få lite mer höjd på den på ena sidan ( jag har redan 2 buskar i den) Jag tog först en Diervilla Lonicera , gulblommigt Getris men jag kände mig inte nöjd med den. Först och främst kanske för att det skulle inte sticka ut något efter mycket funderingar så blev det en Caragana arborescens ’Lorbergii’,fjäderkaragan som jag tror ska ge rabatten ett lyft. Då jag kom hem så testade jag och jaa det blir jättebra, precis det jag var ute efter. Perenn inköpen blev inte så många denna gång, vi har redan bestämt att vi ska dit en gång till sommar, men jag köpte Anemon narcissiflora, narcissanemon , Filipendula ulmaria 'Aurea’,gulbladigt älggräs, Geranium renard, nätnäva , Phlox bifida, sandflox och en Trifolium ochroleucon, hönsäggsklöver.Vi fick en låång och trevlig pratstund med ägaren Jari också, han berättade att dom driver upp mycket med frön själva och att dom har några som hjälper dom också, sen har han startat ett samarbete med Uleåborgs botaniska också.

Ingången till plantskolan

här är det listläsning på gång,den egna listan om vad som skulle köpas eller iallafall kollas

några av alla växthus där, och alla hann vi in i:)

en del av visningsträdgården

som var ordentlig uppmärkt

hans stenparti

där denna urläckra Populus balsamifera 'Nalle', balsampoppel stod. den är en mutation som hittats i Finland och man kan anteckna sig för att få den som min kamrat gjorde, men hon får nog vänta minst i 2 år innan den är i hennes ägo.

närbild på bladen

en fin kaffegrotta hade han gjort

och han själv , Jari

vår inköpsvagn och korg


Det var 2 trötta men lyckliga resenärer som kom hem mitt i natta.Och redan siktat in oss på nästa besök, bara jag får gräva lite till:)

5 kommentarer:

  1. Åh vad jag blir avis;) Vilken härlig resa ni gjort. Många fina växter har du fått med dig hem också ser jag, vilken härlig känsla att nu få gå runt i din trädgård och få allt på plats:) Ha en trevlig midsommar Berit/Monne

    SvaraRadera
  2. Underbart! Så kul med plantskolor som har eget sortiment och inte bara stapelvaror. Ha en skön midsommar!

    SvaraRadera
  3. Förstår att du och Ullis hade en trevlig resa!

    SvaraRadera
  4. Å, det låter helt underbart! Tänk att åka iväg med en likasinnad och dessutom till dessa fina resmål. Jag hade nog inte kunnat stå emot, utan köpt alldeles för mycket. Jag köper nästan alltid sådant, som jag inte vet var jag ska plantera. Planteringskön blir längre och längre.
    Ha det riktigt bra!
    Christina

    SvaraRadera
  5. jo det var en helt underbar resa som givietvis ska upprepas i höst:)för dom har såå många roliga perenner,träd,buskar och barr. Just alla vedartade är väl halva priset mot sverige.Chrisina min planteringskö är superlång, fast idag har jag börjat beta av den..jag har ju både köpt,fått och frösått en hel del.

    SvaraRadera

Till alla som skriver i min blogg. Tack för din kommentar, den värmer!

Om du inte har en egen blogg eller en g-mailadress, klicka i Anonym så kan du skriva en rad ändå.
Berit